Semester 2007

070608

Sjösatte Pia II vid Junokajen. Bosse, Håkan och Per-Anders hjälpte mig. Bosse sjösatte sin båt också. Gick ut till Rödon.

070609

Grejade med riggen och förtöjningarna. 30 grader varmt. Badade med Hulda.

070610

Bytte olja inne hos Bosse i Skeppsviken. Lika varmt. Badade vid Rödön.

070628

Sivana låg vid Rödön sedan igår. Monterade en ny Supercool, som jag köpt i Strömstad på morgonen. Hulda, Shiro och jag kom ner på eftermiddagen. Hård vind. Vi låg kvar vid bryggan över natten. Fest i Pia II på kvällen.

070629

Gungig natt. Sov dåligt. Tvättade durkar. Hulda hemma under eftermiddagen. Satte upp vindskydden i sittbrunnen. Hämtade Hulda vid halvfemtiden. Mulet och skurar. Lätt vind.

070630

Gick för motor till Hjältön. Plockade svamp med Bosse och Siv. Hade värk i vänster höft. Hyfsat väder och lätt västan. Grillade vid fyren med en dålig engångsgrill från Sivana. Kvällkaffe med citronlikör hos Bosse och Siv.

070701

Hyfsat väder. Gick till Henån på eftermiddagen för att undvika sydosten under natten. Ingen sömn under natten på grund av värken.

070702

Var på vårdcentralen i Henån. Ont i höften och svårt att gå. Dåliga väderleksutsikter, så vi seglade hem. Bosse och Siv gick till Bassholmen. Hemma vid tvåtiden.

070704

Tog en tur till Långholmen med Ulla och Bernt. Regnskurar. Kom hem till Rödön i spöregn vid fyratiden.

070710

Lämnade Rödön ensam kl 13.15. Västlig vind ca 13 m/sek. Vid Kalvön fick jag en regnskur över mig. Ganska kallt och ruggigt. Lade till på det vanliga stället på Hjältön. Bara fyra båtar totalt i viken. Läste och vilade.

070711

Regnig natt. Gick hem efter frukost. Regn på vägen och kallt.

070713

Tog loss värmaren och köpte renoveringssats hos Rodins. Två pinnbultar till brännkammaren var genomrostade och de gick av. Glödtråden var i uselt skick.

070714

Monterade renoveringssats. Drog fast vekhållaren med två rostfria plåtskruvar. Monterade värmaren i båten och provkörde den. Den fungerade. Störtregn på eftermiddagen.

070716

Fint väder och varmt. Nästan ingen vind. Gick med motor med Hulda och Shiro till Brattön. Åt lunch på svaj. Sen somnade Hulda och jag hörde på mp3 och badade. Väckte Hulda och tog ett bad tillsammans. 30 grader varmt mitt på dagen. Körde mellan Hasselöarna till Slussen. På hemvägen dörjade Hulda, men hon fick inget. En molnfront jagade oss in genom Byfjorden. Fin dagstur.

070719

Gick till Hjältön ensam med motor vid tretiden. Lyssnade på talböcker. Mediokert väder.

070720

Mulen morgon efter en kall natt. 13 grader i ruffen tidigt på morgonen. Körde med värmaren. Bättre väder på eftermiddagen men ingen vind. Gick hem tidigt på eftermiddagen, eftersom jag fick problem med vänster öga. Hulda hämtade mig vid sjön, och vi åkte till ögonmottagningen.

070731

Åkte ner till båten efter jobbet och badade. Sol och frisk västan.

070803

Gick ut till Hjältön ensam. Anders och Eva kom efter en timme och förtöjde längs Pia II. Blev bjuden på spagetti och kantareller med vin. Drack gin och tonic på kvällen. Lugn natt.

070804

Blev bjuden på frukost i Åda. Fick besked från Hulda att Bosse och Gunilla inte skulle komma till Hjältön. Dåliga väderleksutsikter för kvällen. Beslutade gå hem en timme efter det att Åda hade gått. Anders och Eva hade slut på sin semester.

070807

Tog semester, eftersom SMHI hade föresagt värme och sol. Gick ut med segel i svag ostlig vind på morgonen. Fick hjälpa till med motorn, när jag kom till fyrarna. Tuffade ut till Hasselön och ankrade i viken mot Brattön. Oerhört varmt och vindstilla. Badade och ät lunch (köttsoppa på burk). Gick hem på eftermiddagen. Hulda kom ner, och vi badade från båten. Pratade med skåningen och drack kaffe.

070809

Åkte till båten efter jobbet. Åt kassler och potatissallad, som Hulda hade med sig. Badade. Mycket varmt men viss risk för åska.

070824

Fredagsledig. Fint väder. Mycket lätt vind från väst. Gick med motor ut till Hasselön och ankrade i mittenviken. Solade, badade och åt medhavd matsäck. Nästan 20 grader i vattnet. Seglade hem på genuan. Hulda kom ner till båten, och vi badade och drack kaffe.

070909

Fint väder och lätta vindar. Gick ut till Eriksberg ensam. Hulda kom ut utan hundarna, och vi gick till Hjältön. Tre båtar i viken. Vi gick en svamppromenad, men vi hittad mycket lite kantareller. Det var alldeles för torrt i markerna. På eftermiddagen var vi ensamma i viken. Vid 4 tiden satte jag av Hulda i Eriksberg och tuffade hemåt. Blev jagad av ett regnväder på slutet. Kom hem utan något större regn. Jättetrött på kvällen. Troligen säsongens sista tur.

070930

Mastade av med hjälp av Per-Anders och Bosse. Mycket regn, men jobbet gick bra. Goka kom, när vi nästan var fördiga, för vi hade börjat före utsatt tid. Anders B mastade av efteråt.

071001

Tog upp båten tillsammans med Hulda. Sista gången Gert körde med sin kranbil. Fint väder, och jag hade semester, så jag kunde plocka in segel m m.

071005

Uno och jag åkte med Hulda till Lysekil tidigt på morgonen. När vi kom till Unos nyinköpta Johnson 23 visade det sig att han glömt nycklarna till motorkedjan i bilen vid Rödön. Vi fick åka och inhandla en bågfil och kapa kedjan, för att få ner motorn tillräckligt. Motorn var en Mercury 5 hkr fyrtaktare, som såg ganska ny ut. Den gick bra, och vi körde till Rödön på 4 timmar och en kvart. Mycket fint väder hela tiden och nästan vindstilla. På Koljefjorden hade jag skoteroveroallen på mig, men det blev för varmt under den senare delen av resan. Lade Unos båt på min lediga båtplats.