Semester 2004

040613

Vi lämnade hamnen kl 14.30 och gick med motor ut till Hjältön och var framme kl 16.30. Semestern hade börjat. Vi tog en promenad och åt fläskkarré, när vi kom tillbaka till båten. Lade oss och såg på TV.

040614

Låg kvar till eftermiddagen. Badade. Hård västan. Gick till Småholmarna. Vinden ökade till kuling, och vi förberedde oss på en gungig natt.

040615

Det blev en gungig natt, och vi sov bara några timmar. Regnet kom på småtimmarna. Det klarnade upp på morgonen. Gick över Gullmaren i 10 sekundmeters motvind. Lade till längs bryggan på Bohus Malmön. Laddade batterierna. Hälsade på en av hustruns patienter och drack kaffe. Promenerade till dieseltappen på udden. Man fick ringa varvsgubben för att få tanka. På natten kom en regnby med mycket hård vind från nordväst.

040616

Vi handlade på Konsum på morgonen. Vi var kvar och åt lunch. Sedan tankade vi diesel på Shell. Gick till Kungshamn och konstaterade att det fanns en UnoX tapp där. Fortsatte genom Sotenkanalen och Tärösund. Lade till slut till vid Kålö. Vi var först ensamma på ön, sedan kom en Najad 34. Äntligen började det mojna.

0040617

Vaknade kl 01.00 av kluckande i aktern och av att jollen väsnades. Kl 04.00 stod vi inte ut längre, så vi gick in till Bovallstrand och förtöjde längs bryggan. Vaknade kl 10.00 och gick till Grebbestad, där hustrun inhandlade vin och Baylis. Gick ut till St Klövskär, där vi ankrade och badade ett hygienbad, som inte var alltför behagligt på grund av den låga vattentemperaturen. Åt en festmåltid på spagetti och köttfärssås.

040618

En fin morgon. Rastade hundarna och hittade en spira med aluminiumbeslag och rostfria skruvar. Seglade på storen utomskärs till Väcker. Hulda fick en makrill, som vi åt i bojen vid Trossö. Gick till Resö för natten.

040619

Vandrade med hundarna. Jag hade feber. Gick till Tjärnö. Regn hela kvällen och natten.

040620

Regnet upphörde vid 10-tiden. Tog en promenad på land. Akvariet öppnar efter midsommar. Åt hemmalagad sparrissoppa. Gick med motor via Amandas bukt, där vinden låg på från sydväst, till kryssarklubbsbojen bakom Karholmen. Var iland på Karholmen och rastade hundarna. Kallt men soligt.

040621

Var inne i Strömstad och handlade. Återvände till bojen. Soligt och kallt. Hustruns chef ringde med en diagnos på mig. Duschade och tvättade håret. Var iland på en fin liten strand öster om bojen. Blev biten av myror. Nina skadade bakbenet. Kände mig sjuk igen på kvällen. Tog en magnecyl, men den gav bara magvärk.

040622

Gick till berget på Karholmen, så att Nina skulle kunna gå iland. Regn hela förmiddagen. Funderade på att gå hem. Ringde sonen och fick låna 500 kr till hamnavgifter. Gick till Ekenäs och fick den näst innersta platsen vid bryggan. Träffade många hundägare. Sverige 2 - 2 mot Danmark i fotboll.

040623

Fint väder. Köpte två makrillar av en inföding. Åt dem stekta till lunch. Förtöjde för ostlig kuling, som skulle komma till natten. Svag nordlig vind och sol hela dagen. Solade, promenerade och pratade med grannarna hela dagen. Innanför oss på den innersta platsen låg en Forgus med två pensionärer från Vetlanda med en Basset. De hade varit tandläkare båda två och seglat eskader med hustruns kollega. Betalade 400 kr i hamnavgift för 4 dagar.

040624

Både Hulda och jag fick lön. Skrev lista och gick till affären och storhandlade. Småregnigt och mulet. Nina var bättre i bakbenet. Regn hela eftermiddagen.

040625

Slappade i regn på förmiddagen. Åtskilliga båtar kom under dagen , och snart var bryggan full, mest norrmän. Tittade på midsommardansen med båtgrannarna. Åt en brakmiddag för 960 kr på Ekenäs skärgårdshotell. Somnade tidigt, trots en del väsen på bryggan. Missade underhållningen på hotellet.

040626

Kastade loss och gick i svag nordväst med stor och motor till Resö. Åt lunch  och tankade vatten. Fortsatte till Havsstensund, där vi inhandlade bland annat en ny ankarrulle, propp till kylboxen och nya packningar till köket. Gick utanför Väcker till St Klövskär, där vi fick uppleva dels att Sverige förlorade på straffar mot Holland och åkte ur EM dels att mormor blev utsatt för inbrott i Finspång.

040627

Vaknade till gråmulet väder. Tog iland hundarna och drog iväg utanför Musön mot Fjällbackaskärgården. Envis motvind. Lade till i Hamburgsund och lagade lunch. Därefter fortsatte vi med segel och motor till Kungshamn, där vi inhandlade korv och öl. Vi åt under gång, och vi gick hela vägen hem till Rödön i ett svep. Lade till vid 23-tiden.

040704

Gick ut på en andra semester kl 13.30. Hade laddat hela förmiddagen, och vi kom iväg kl 13.30. Växlande molnighet och sydvästlig vind. Gick till Hjältön och förtöjde i rälsen mitt på stranden. Två båtar i viken. Ringde Sivanas besättning. De går i morgon. Gick iland och plockade kantareller. Åt kantarell smörgås och hörde på radio när Grekland blev europamästare i fotboll, genom att slå Portugal med 1 - 0. Lugn natt.

040605

Plockade kantareller och badade hundarna. Tog ett snabbdopp själv. Gick till Bassholmen efter lunch. Förtöjde med stäven mot bryggan. 70 kr i hamnavgift. 30 kr för el i 18 timmar med en fiffig automat. Åt fläskkarré med kantareller. Fin bild på alla kanaler på TV:n.

040606

Solsken och hård vind. Gick till Lysekil och handlade. Fortsatte till Lilla Kornö, där vi fick lä för kulingen. Badade med hustrun och tog en promenad med hundarna.

040607

Solsken och måttlig nordvästlig vind. Gick kl 11.00 via Sotenkanalen till Gluppö. Smet ifrån ett åskväder vid Kungshamn. Ringde en kompis i Marstrand. Han går ut nästa vecka. Gick in till Gluppö bassäng genom smyghålet.

040708

Gick till Fjällbacka och handlade nya dynor bland annat. Gick tillbaka till Gluppö och träffade Sivanas besättning. Badade. Förtöjde för nordostlig kuling och hade vi grillfest på lilla ön. Spelade och sjöng i båten på kvällen. Vacker solnedgång, men oväder i söder, som närmade sig.

040709

Regn hela dagen. Låg kvar på Gluppö. Åt lunch i Sivana. Rensade dassinloppet från sargassotång. Såg Schwartzenegger på TV.

040710

Vaknade till nordlig vind i sidan 7-11 och regn. Batterierna urladdade. Gick med motor till Tanumstrand. Sivana kom senare. Badade och åt räkor i Sivana på kvällen. Inget regn.

040711

Vandrade och Hulda köpte baddräkt för 99 kr. Drog upp Sivanas dragg, som fastnat i två andra. Gick med motor till St Klövskär, där vi ankrade i viken. Middag med flintastek i vår båt.

040712

Fint väder. Badade på morgonen. Lätt nordlig vind. Låg kvar och badade och solade. På kvällen satt vi på land och grillade skinka, som åts med stompabröd.

040713

Seglade utomskärs till Hamburgsund. Hustrun fick en liten makrill. Handlade och köpte en lampa till den gröna lanternan. Då visade det sig att lampan i den röda var sönder också.

040714

Bytte den röda lanternans lampa också. Gick till Dannemark och badade. Plötsligt kom kulingen, och vi började dragga. Gick till Kålö i hårt väder. Fullt i viken och det gick inte att ligga på svaj. Förtöjde i berget och hade en dragg snett ut i före och en i aktern. Senare på kvällen bedarrade vinden.

040715

Vaknade kl 06.00. Tappade i dragglinan. Hustrun hittade den med sin korpblick. Gick till Kungshamn och handlade. Åt pizza i närheten av systemet. Svärsonen kom och hälsade på. Tankade på Bohus Malmön. Gick till Karls vik vid Näverkärr. Där låg en gammal ankarliggare från Uddevalla.

040716

Fin morgon efter en relativt blåsig natt. Sol och varmt. Efter en hundpromenad seglade vi den inre vägen förbi Lysekil, och hustrun fick en makrill på paravanen. Vi åt den till lunch på svaj vid Småholmarna. På Hjältön ankrade vi vid den sydvästra stranden med en dragg åt varje håll. Till slut kom marstrandsborna med nästan alla sina hundar. Efter ett misslyckat försök att para hundar i Eriksberg, satt vi i Pia II på kvällen.

040717

Fint väder och svag vind. Hämtade dottern med familj Eva i Eriksberg och tillbringade en skön baddag på Hjältön. Gick hem till Rödön så småningom och lade till kl 22.00. Semestern var slut.