Semester 2003

030615

Kall natt. Vaknade i svinottan med 13 grader i ruffen. Satte på värmen och hörde på radio. Seglade till Henån, där jag tankade diesel. Därefter gick jag tillbaka till Hjältön och lagade pepparstek till lunch. Motorerade till Dragsmark. Förtöjde vid kioskbryggan och väntade på hustrun och hundarna, som skulle komma med bil. Gick i regn till Kryssarklubbsbojen vid Sandviken, där vi åt sill och färskpotatis.

030616

Gick in till bryggan på Bassholmen och rastade hundarna på ön, som har fina strövområden. Fortsatte till Brandskären, där vi badade och åt lunch. Seglade över Malmö drag med sträckbog till Kungshamn. Ringde till en kollega, som skulle ut i båt med sin hustru efter midsommar. Gick genom Sotenkanalen till Tärösund, där vi förtöjde längst söderut i Alvöarkipelagen. Fint väder. 21 M totalt.

030617

Fint väder. Ostlig svag vind och sol. Badade i 17,3 gradigt vatten. Seglade till Gluppö, där vi kokade korv och fick telefon från dottern. Det var blåsigt där, så vi fortsatte till Grebbestad och köpte vin. Storseglet gick sönder under halshornet, och det gick inte att laga med den tejp vid hade. Gick till Trossö, där vi åt minutbiff.

030618

Frisk sydlig vind. Gick till Havstensund och skaffade tejp till storseglet. Tejpade och sydde revan under halshornet. Seglade norrut på storen. Grov sjö på Kosterfjorden. Gick från Bissen till Ekenäs på en timma. Ankrade i Kostersundet, men vi fick gå till Ekenäs, när sydvinden ökade.

030619

Vandrade till affären på Sydkoster och handlade. Sol och hård nordvästlig vind. Badade och rengjorde kölsvinet. På kvällen började sjön komma in baklänges så vi fick flytta in i hamnen, där vi förtöjde med aktern mot vinden men slapp sjögången.

030620

Midsommarafton. Sydde segel. Fint väder och varmt. Kl 15.00 gick vi upp till skärgårdshotellet tog ett glas vin, medan vi tittade på dansen runt midsommarstången. Var på skärgårdshotellet på kvällen. Två killar sjöng och spelade gamla låtar på gitarr och bas.

030621

Låg kvar i Ekenäs och laddade batterier till på eftermiddagen. Gick till Kostersundet och handlade på Nordkoster. Belysningsbatterierna tog slut. Träffade två bekanta från Uddevalla, som kom över i vår båt med whisky och vin. Trevlig kväll.

030622

Körde till Strömstad och handlade. Köpte is och diesel. Bara sedeltank öppen. Ankrade vid Karholmen. Ringde våra uddevallabekanta och fick reda på att de låg i Amandas bukt på väg in till Lagunens camping. Fin ankarvik med bra djup ända in till stranden. Fick håret klippt av frisörskan i grannbåten. Badade och solade. Grillade på stranden och blev trakterade med tyskt kartongvin. Fint väder med åska in över land.

030623

Regn på morgonen. Grannarna gick tidigt till Kebal för att proviantera. Vi hivade upp draggen och motorerade till Havstensund, där jag ramlade i sjön under tilläggningen. Alla kläder blöta. Satte upp regnskyddet och hängde upp kläderna till tork under.

030624

Torkade kläder, handlade och ställde undan en batteriladdare och lakan i marinan. Hunden Shiro började löpa. Regn till kl 18.00, då vinden slog om till nordlig.

030625

Köpte batteriladdare och monterade den. Dessutom köpte vi lakan och brödkorg. Laddade en stund. Sedan seglade vi på storen till Grebbestad, där vi köpte vin och vodka. Vi åt kalventrecote på Tanumstrand. Ankrade längst in i viken på Otterön, där våra bryggrannar med västgötaspetsen låg på svaj. Hade det mysigt på kvällen, sedan vi druckit vin och ätit ost.

030626

Vackert väder. N vind. Seglade till Hamburgsund, där vi handlade sandaler till hustrun. Seglade vidare till Kålö och förtöjde vid den nedrasade stenkajen. På kvällen kom kollegan med fru i sin lånade Maxi. Satt uppe och pratade till halv tolv. Trevlig kväll.

030627

Vaknade kl 4 av rumpekluck (vind från aktern). Svag ostlig vind. Sa farväl till båtgrannarna. Gick med motor till att börja med, och sedan seglade vi ända till Nordströmmarna. Hela resan från Kålö och dit tog 4,5 timmar. Lånade kollegans båtplats vid kiosken i Dragsmark och åkte med bilen hem. Badade varmbad och tittade på TV på kvällen.

030628

Mulet väder, så jag grejade med datorn på förmiddagen. Hustrun skjutsade ut mig till båten på eftermiddagen. Körde till Hjältön och badade. Där låg en motorbåt och väsnades med stereon och en segelbåt vid udden. Körde hem till Rödön. Lade till 19.45. Kopplade laddning över natten.

030629

Batterierna fulladdade. Tog en sväng till bodeleviken för att få lä för hård ost. Badade och solade några timmar med hustrun.

030712

Gick med motor till Hjältön kl 08.30. Hård västlig vind blåste. Förtöjde i tallen på stranden. Hunden Shiro hade sår på framtassarna. Snart kom bryggrannen Justina och lade sig bredvid. Vi pratade med dem till kl 22.00.

030713

Vaknade efter en lugn natt till svag ostlig vind. Mycket varmt och ingen vind. Hundarna flåsade. Badade oss hemåt på eftermiddagen. Lade till vid Bosses boj. Inga kända båtar i sikte.

030719

Semester igen. Gick ensam med motor från hamnen kl 10.00. Fick en regnskur vid Sundsandvik. Lade till i Dragsmark på kollegans plats vid kioskbryggan. Hulda kom vid 15-tiden. Åt oxfilé. Gick till Lysekil och tankade diesel. Framme vid Hållö kl 18.30. Gick in på de två vita ensmärkena efter anvisningar av skepparen i Sivana II per mobiltelefon. Fest med besättningen på Sivana II i Pia på kvällen.

030720

Sov länge. Tog en promenad över ön till marmorbassängen. Mycket varmt, och vi badade hela tiden i det fina vattnet. Tappade kameran i vattnet, när jag skulle hälla vatten på hunden Nina, som led av värmen. Sköljde den med sötvatten och tog isär den, men jag fick den inte att fungera. Åt middag i Sivana II. Under kvällen slog vinden om till sydost, så det blev en orolig natt med vinden i rumpan.

030721

Vinden i häcken och nödavgång till Kungshamn tidigt. Handlade på Skeppet och tankade vatten. Var inne på Expert. De hade en Olympus 300 eller om de var en 350 för 1 635 kr. Enligt sonen är det samma pris på Siba. Gick tillbaka till Hållö och förtöjde längst in i kanalen nästan vid bron. Firade Huldas födelsedag. Hon fick punchglas av Sivanas besättning. Promenerade till Marmorbassängen. Grillade på kvällen. Mycket telefonsamtal. En regnskur föregången av hård vind. Fixade handpumpen, för den elektriska hade lagt av, men ett nytt membran skulle behövas i handpumpen.

030722

Tog farväl av Sivana. Gick med motor till Hamburgsund, där Hulda gick iland och handlade. Ankrade vid Sarahs ö i Gluppö bassäng. Åt biff och drack vin. 110 båtar på Gluppö. Många stollar, som körde stresspessar hela kvällen, och andra, som eldade på berget.

030723

Gick tidigt kl 06.00 mot Grebbestad och lade till längst in i hamnen vid mastkranen. Vi handlade lite och fortsatte till Ekenäs. Ingen plats där, så vi ankrade i Resöhamnen omkring kl 13.00. Draggade, så vi fick flytta oss till Kostersundet, där det blåste för mycket mot lästranden. Talade med Barcarole på telefon. Seglade på genuan in till ön mitt emot Amadas bukt med över 6 knop i genomsnitt, där vi förtöjde bredvid Barcarole mot berget. Grillade och musicerade till kl 23.00.

030724

Fint väder. Badade och solade fram till lunch. Tog upp de två draggarna med stort besvär och gick till Kebal för att ladda upp batterierna. Fick en toppenplats vid bryggan där. Plågsamt varmt. Rodde till stan och köpte entrecote och vin. Lagade en festmåltid till Hulda. Kompisar från Göteborg ringde och meddelade att de skulle komma ut i morgon till lunch. Dessförinnan skulle de köpa kamera åt mig hos Mölndals Foto.

030725

Göteborgarna kom kl 15.00. Dessförinnan hade jag varit inne i Strömstad med jollen och släpat dramaten fullastad genom hela stan. Dessutom hade jag köpt en ny kamera på Expert. Vi gick med stor och motor till Ekenäs, där vi fick en toppenplats längst in på bryggan. Efter en promenad och en öl på hotellet vidtog ett idogt festande och musicerande hela kvällen.

030726

Gick en rundtur till Kilesand och Kostersundet med båten. Lätt regn en stor del av förmiddagen . Lade till vid skaldjurskafféet och åt lunch. På eftermiddagen gick vi ut till Arholmen och förtöjde vid berget i viken till höger om dassviken. Tog en promenad på ön. Hela kvällen festade vi och musicerade. Bakom oss låg en båt tillhörig en barndomsvän från Vänerborg befolkad med hans son och dennes kompisar.

030727

Hyfsat väder. Badade efter att ha sovit länge. Seglade in mot Kebal via Allaska. Lade till kl 14.00 och då började regnet. Göteborgarna gav sig hemåt efter maten. Regn hela kvällen.

030728

Bråk i Kebal, eftersom killen i affären inte kunde ta betalt med kort. Gick till Strömstads hamn och handlade. Mycket varmt och sol. Grillade på Lilla Karholmen. Gungigt där, så vi gick till Amandas bukt och ankrade där.

030729

Badade. Stilla morgon. Gick kl 10.00 till Kebal och hämtade Uno. Lade till i Strömstads hamn. Åt pizza. Hulda åkte hem med tåg. Uno och jag seglade till Arholmen, där vi lade till längst in i andra klovan från dassets klåva. Drack vin och åt blodpudding. Spelade gamla låtar på bandspelaren.

030730

Vaknade 07.30. Barometern hade stigit. Lade waypoints på vägen ut till Kostersundet. Gick till Herföl och tankade diesel för 4,50 kr/litern. Seglade till Ekenäs. Promenerade till affären i värmen och köpte bröd. Körde motor med precisionsnavigering till Ursholmen. Lade till vid den södra ön intill en stenstrand. Rodde till fyrön och tittade på fyrarna. Båten Allaska var där med turister.

030731

Lämnade Ursholmen västerut. Gick norrut genom kosterskärgården. Gick ut längs Jutholmen till Stora Drammen, som är Sveriges västligaste ö. Gick runt Tistler. Det var inget vidare ställe. Nästa anhalt var Allaska med ankring för lunch. Där upptäckte vi att pentrypumpen inte fungerade. Då gick vi till Torskholmen och köpte en ny på rea för 965 kr. Pumpen monterades i kryssarklubbsbojen vid Karholmen. Sen kom vi på att vi skulle gå till Tjärnö, där vi lade till vid den gamla ångbåtsbryggan, som numera är gästbrygga. Promenerade på Saltö.

030801

Gick till Kebal. Åkte med Uno och handlade. Gick för maskin till Havsten, där jag ankrade för lunch.  Frisk vind och grov sjö på Kosterfjorden. Vinden mojnade och jag beslöt gå över Tjurpannan. Gick till St Klövskär. Ankrade mitt i viken.

030802

Kände mig lite febrig under natten. Grått och småregnigt på morgonen, men de ljusnade i väster. Gjorde rent kölsvinet och tog bort den elektriska pumpen, som inte fungerade. Massor med hundhår och annan skit. Gick med motor ut till Väderöarna i hård motsjö. Fick en drömplats vid kajen alldeles efter dassviken. Fick erbjudande om krabbor från båten framför, som hade lagt krabbgarn. Åt pepparbiff med öl och snaps. Rodde över sundet och promenerade till hamnen på Storön. Där fanns nya eleganta kajer i lotshamnen. Dasset var flyttar till en ny byggnad längst åt norr och var mycket elegant med miljötoaletter och allt. Dasset vid Strömsundet är däremot stängt. Där kan man bara lämna sopor. Promenerade tillbaka sedan jag druckit granitöl på vandrarhemmet. Tog igen mig och drack te på kvällen. Vinden ökade och vred mot väst.

030803

Gick över Väderöfjorden i frisk vind och hög sjö till Södra Syster. Styrde därefter kosan till Hamburgsund för att ladda batterierna ordentligt. På vägen in visade det sig att amperemätaren inte gav utslag för laddning. Hundhår i generatorn igen? När jag skulle skruva loss den gick jag bet på den förhatliga nedre bulten, 16 mm försänkt med en 18 mm nästan oåtkomlig mutter. Ringde Hulda, som tar med sig verktyg till detta.

030804

Batterierna fulladdade. Ringde Volvo Penta om generatorn. De trodde att den blivit överhettad så att lindningen smält. De tyckte att jag skulle byta från 35 till 60 A generator. Detta skulle kräva byte av fördelare och regulator. Dessutom skulle vissa kablar behöva bytas. De två båtarna utanpå vaknade vid 10-tiden och flyttade sig, så jag kunde komma iväg. Slörade på stor med god fart över Humparna och Bina. Gick genom Tärösund och tog ner segel efter Knivholmen. Körde motor genom Sotenkanalen och gick in på Långö för lunch. Seglade vidare ända till Eriksberg, där jag hämtade hustrun och hundarna. Gick till Hjältön. Rekordmycket båtar i viken mest svenska. Åt en god fläskkarré.

030805

Plockade kantareller. Badade mycket i varmt och soligt väder. Demonterade generatorn och gjorde ren den. Ingen bättring. Ringde min motorreparatör i Vänersborg. Han kunde sälja en 60 A generator med alla tillbehör för 3 400 kr. Bland annat behövdes ett skiljerelä, som skulle sitta vid batterierna. När jag startade motorn igen visade det sig att generatorn plötsligt laddade. Ny konsultation med Gösta, som sa att det tydde på att laddningsrelät behövde bytas. Det är ett vanligt fel att det hänger upp sig. Efter detta vinschade vi loss en båt som stod på grund i lågvattnet. På kvällen stannade kylskåpet, och det verkade som batteriladdaren belastade batterierna, när man inte använde den för att ladda, så jag kopplade loss den ena kabel mellan den och batterierna. Vi tog en fisketur runt Hjältön och ankrade för natten vid den lilla ön mitt emot Eriksberg. I morgon skulle Göstas pojke komma med ett laddningsrelä efter kl 15.00 hem till oss i Hässleröd.

030806

Hulda körde hem från Eriksberg, och jag gick hem med båten. Åkte till Gösta och köpte en 60 A generator med skiljerelä och kablar. Monterade den i båten. Hämtade Huldas bil i Dragsmark.

030808

Fulladdade batterier kl 15.00. Gick med motor till Eriksberg och ankrade där. När Hulda kommit gick vi till Hjältön. Våra vänner på Skäret kom kl 20.00 med Venture, och vi hade räkfest hela kvällen i Pia. Shiro mådde inte bra. Hon spydde två gånger.

030809

Venture seglade hem strax före lunch och vi låg kvar och badade. Det blev fruktansvärt varmt, och vi var tvungna att sova middag. På eftermiddagen tog vi en tur till Henån och köpte en back mineralvatten. På kvällen åt vi babyskorpor och såg på TV.

030810

En ny varm dag. Hörde på Public Service i freestylen och rastade hundarna på stranden. Körde hustrun och hundarna till Eriksberg. Hustrun trampade sönder luckan i fören, när hon skulle gå iland. Körde motor i total stiltje till bojen på Skäret, där jag badade och lagade lunch. Förtöjde vid Rödön vid 14-tiden, och semestern var slut. Laddade upp batterierna fullt.