Semester år 2001

I år hade vi sen semester men en oförskämd tur med vädret. Vi seglade 400 M med Pia II. Tre veckor gick åt att segla till Melsomvik i Norge och tillbaka med diverse avstickare. B 31:an Sivana II var vår följeslagare på norgeresan. En vecka tillbringades mellan Koster och Fjällbacka, och den femte veckan var jag ute ensam i Pia II - delvis med en hyrd båt i släptåg bemannad av en kompis och hans vuxna barn.

010716 Rödön – Hjältön

Tuffade motor ensam till Hjältön och ankrade i Paradisviken. Regnet kom, och jag hörde på radio. Kvällsmaten bestod av vita bönor och köttfärs.

010717 Hjältön – Lilla Brattholmen

Gick till Lysekil och tankade på "Ge Järnet" i norra hamnen. Efter lunch vid en boj utanför Ramsvik hämtade jag hustru och hundar i Fjällbacka. Kursen sattes mot Grebbestad för pizzaätning. Samtidigt gick Sivana II, som vi letade efter, in till Fjällbacka i samma syfte. Med hjälp av mobiltelefon lyckades vi enas om att sammanstråla på Lilla Brattholmen, som ligger mellan Grebbestad och Fjällbacka. Fest på vällen.

010718 Lilla Brattholmen – Testholmen (nära Resö)

Gick på eftermiddagen till Havstensund för motor i nordlig vind. Som vanligt köpte vi räkor och makrill där, när vi egentligen bara skulle ha is till isboxen. Luchen intogs på svaj utanför Trossö. Vi handlade på Resö, där vi gjorde två upptäckter. Hamnen var full, och konsumaffären gav ingen återbäring till utbölingar, eftersom den tillhörde en egen förening. Det var inte lätt att hitta natthamn, men till slut lade vi oss med en lång lina in till Testholmens västsida. Det var för grunt att gå in till berget. Här låg vi skyddade och kunde sova gott.

010719 Testhomen – Lilla Karholmen

Nästa dag kom vi heller inte iväg förrän på eftermiddagen. Vi gick för motor ut på Kosterfjorden och försökte fiska utan något resultat. Då satte vi kurs på Strömstad och gick in i hamnen för att handla. När det var klart sökte vi upp Sivana, som låg vid kryssarklubbsbojen vid Lilla Karholmen. Vi tog iland hundarna, som samlade på sig massor av fästingar. Kvällen var räddad, genom att vi kunde sitta och plocka bort odjuren, som kröp i pälsen på våra stackar hundar.

010720 Lilla Karlholmen – Lavholmarne

På morgonen plockade jag bort en fästing i armhålan på hustrun. Det var stekhett, men vi vågade oss in till Strömstad i alla fall. Förråden skulle fyllas på, för vi skulle ju till Norge, där allt är dubbelt så dyrt som hemma utom dieseloljan. Utan vind tuffade vi iväg längs Långö och ut på Säcken. Snart var vi i Herföl, där vi lade till för tankning. Nu var vi i Norge, och det var lika varmt och vindstilla där. Vi fortsatte utomskärs men innanför Akerö mot Strömtangens fyr. Där finns en naturhamn, som är ganska mysig. Där lade vi till för natten.

010721 Kvar på Lavholmarne

En morgonpromenad förde oss över bergen till söppelstivet (=sopmajan), som fanns vid den bästa badplatsen på öarna. Jag tog en simtur tillbaka till båten för att hämta jollen, så att vi slapp klättra över bergen tillbaka. Under den långsimningen insåg jag att jag inte är 20 år gammal längre. På kvällen blåste det upp, och det blev en ganska orolig natt.

010722 Lavholmarne – Hankö

Vi tog oss till Hankö, som ska vara Norges Sandhamn. En promenad på ön visade, att det var väldigt dött där, trots att det var mitt i säsongen. Jetsetarna har nog dragit vidare till något annat ställe, men ön är väldigt fin att promenera på, och gästhamnen är superb med bommar, el och vatten. Vi sov hela eftermiddagen, eftersom det inte blivit mycket sömn natten innan.

010723 Hankö – Melsomvik

Vi vaknade tidigt och gick ut på Oslofjorden söder om Hankö. Det var väldigt grov sjö i öppningen, men det blev bättre, när vi kom ut på fjorden. Efter en timmas sträckbog kom vi i lä bakom Bolaerne och fick en fin segling in till Tönsberg utan sjögång. Vi handlade is i Tönsberg och satte sedan av till Melsomvik, där våra vänner hade ordnat två bryggplatser åt oss. Eftermiddagen tillbringades hos Jorun och Kjell med sallad och vin.

010724 Kvar i Melsomvik

Bad och promenader. På eftermiddagen hade vi en grillfest vid badplatsen med våra norska vänner. För en gång skull hade vi en liten föreställning med dragspel och gitarr.

010725 Kvar i Melsomvik

Fint väder. Vid middagstiden gick vi in till Tönsberg med båtarna. På kvällen kom Jorun och Kjell med bil och vi gick på en hamnkrog och firade hustruns födelsedag med en fantastisk middag. Vem har sagt att det inte går att få god mat i Norge? På kvällen satt vi allihop i vår båt för att ta farväl av Jorun och Kjell för den här gången.

010726 Melsomvik – Lavholmarne

Kl 9 gick vi genom bron i kanalen mellan Tönsbergs- och Oslofjorden. Vi lade till och rastade hundarna vid roddklubbens brygga. Sedan seglade vi över Oslofjorden i halvvind till slör. Vi gick in till Hankö norra vägen och åt lunch och fortsatte sedan till Lavholmarne, där vi förtöjde för natten i sundet mellan öarna.

010727 Lavholmarne – Stora Karholmen

Vi gick utomskärs till Hvaler där vi tog ett dopp. Värmen var påfrestande. När vi passerade Herföl fyllde vi tanken med billig diesel och Sivana körde fast i leran. Det är grunt alldeles framför bensinbryggan. Vi ankrade för natten vid Karholmen.

010728 Stora Karholmen – Otterstenarna

Nästa dag hämtade vi Eva, Bosse och Karin i Strömstad. Sivana hade gått i förväg ut till kosterskärgården. Vi anslöt vid Otterstenarna efter en ganska nervös insegling. Inne i hamnen låg vi perfekt med landförtöjning i för och akter. Det blev en fin grillkväll längst ut i den Bohuslänska skärgården.

010729 Otterstenarna – Kebalhamnen

Nu var det kulingvarning och dags att snabbt komma iväg. Vi förtöjde i lä om Karholmen igen, men vi förstod snart att det behövdes en bättre hamn, så vi gick in till Strömstad och lämnade av barn och barnbarn. Nu blåste det småspik och vi sökte skydd i Kebalhamnen, där vi kunde förtöja på en bryggnock med näsan mot vinden.

010730 Kvar i Kebalhamnen

Vi vaknade till hård västan och solsken. Efter en stund kom vi fram till att vi skulle stanna kvar och sy vindskydd till sittbrunnen. Det blev bra, men duken vi använde var nog inte den allra bästa.

010731 Kebal – Kilesand

På eftermiddagen gick vi ut till Kilesand och ankrade på redden. Vi rodde iland på kvällen och tog en riktig långpromenad över till Brevik, där Sivana låg och hukade fortfarande. När vi kom tillbaka fick vi uppleva en ganska gungig och orolig natt för ankar.

010801 Kilesand – Kostersundet

Tidigt på morgonen gick vi till kostersundet och ankrade. Wiren till dödningshandtaget hade gått av, så det blev ganska mycket pyssel innan det gick att stanna motorn igen. På kvällen gick vi iland och träffade ett par akitaägare, som hade mycket att fråga oss.

010802 Kostersundet – Stora Klövskär

Vi seglade söderut över Kosterfjorden i fin vind. I Havstensund köpte vi räkor och gick sedan direkt till St Klövskär, där vi trodde vi skulle ligga bra för sydostlig kuling, som var utlovad. Någon kuling blev det inte, men vi låg bra där ändå med en lina mot det höga berget i sydost.

010803 Stora Klövskär – Gluppö

Tidigt på morgonen gick vi till Fjällbacka, där hustrun tog bilen och hundarna och åkte hem. Jag gick ut till Gluppö, där jag ankrade i lä om det sydöstra berget. Mitt i natten slog det om till sydväst och det blev gungigt och otäckt. Kl 02.00 hade jag bestämt mig. Jag måste flytta båten. I kolmörkret tog jag upp draggen och gick tvärs över viken och fick skydd från det höga berget mot havet.

010804 Stora Klövskär – Hamburgsund

I femton sekundmeter gick jag in till Hamburgsund. Det var fullt överallt, så jag fick gå till det gamla vraket och ankra upp där för att sova ut.

010805 Hamburgsund – Hjältön

Hård vind fortfarande, men jag gick vidare. I Kungshamn vilade jag ut och åt lunch. Sedan gick jag hela vägen till Hjältön och ankrade i Paradisviken.

010806 Hjältön – Rödön

Seglade hem på bara genuan på rekordtid. Vår stora hund Sarah hade blivit så sjuk att vi fick ta henne till veterinären för avlivning. Hon dog kl 16.30 och hon lämnade stor saknad efter sig. En sådan hund får vi aldrig mer.

010807 Rödön – Hjältön

Gick ensam till Hjältön vid 18-tiden. Ankrade upp för meditation i ensamheten.

010808 Kvar på Hjältön

Hämtade Eva, Karin och hustrun i Henån vid middagstiden i Henån och Bosse lite senare vid Eriksbergs brygga. Vi förtöjde på Hjältön med två draggar, men det blev inte särskilt behagligt i sydostlig vind och regn.

010809 Kvar på Hjältön

Vi låg kvar i det dåliga vädret och försökte underhålla oss med kortspel så gott vi kunde. Eftersom vi hade en massa hundar med oss fick vi göra vissa expeditioner på land trots att det regnade.

010810 Hjältön – Rödön

Gick till Henån och lastade av alla utom Bosse. Bosse och jag seglade till Rödön med god fart.

010813 Rödön – Smögen

Tidigt på morgonen gick jag ensam mot Lysekil med motor i totalt bleke. Jag skulle träffa Uppströms där, som var ut med en hyrd segelbåt. Vid middagstid kom jag till Lysekils hamn, där Anders Uppström fanns med tre ungdomar i besättningen. Efter att ha pratat med dem gick jag vidare till Långö för bad och lunch. På kvällen träffades vi i Smögen, där Anders och jag hade en fest i Pia II och lyssnade på gamla låtar på bandspelaren, medan ungdomarna roade sig iland.

010814 Smögen – Storön

Nästa dag skulle vi gå till Väderöarna. Det var grov sjö vid Uggenabben, men jag gjorde god fart med bara genuan. Efterhand blev sjögången mindre och överfarten blev riktigt behaglig. Jag gick in vid St Hejen och fick hjälp med att lägga till av bland annat Martin Larsson från Uddevalla, som bjöd på en tilläggningssup. Uppströms båt Rocinante kom någon timma senare och lade till utanpå Pia II.  Vi grillade och hade en festmåltid i Ricinante på kvällen. En tjuvaktig mås stal två fläskkotletter för oss.

010815 Kvar på Storön

Disigt väder och varmt. Det utlovade högtrycket gav ingen sol, och vattentemperaturen var nere i 17,7 grader. Rocinante gick mot Kornö, men jag låg kvar. Vi satte Larssons motor på jollen och körde iväg till Storön, där vi drack öl på vandrarhemmet. Vi träffade en äventyrare, som hade en mycket dyrbar gummibåt, som varit med i Camel Trophy. Den var försedd med vindsurfingbräda, dykarutrustning och allt annat som behövs för en äventyrlig expedition. Jag lade mig tidigt och sov ut. Ungdomarnas sena vanor hade skapat ett visst sömnbehov.

010816 Storön – Långö

Nu kom äntligen solen, men nu var det dags att ge sig av. Jag gick samma väg tillbaka över ett blankt hav till Uggenabben och vidare till Långö. Västlig kuling var utlovad, så jag hade en lina iland mot väster. Naturligtvis blev det sydväst, och jag draggade mitt i natten och blev hängande i linan. I svinottan var det dags att ro ut en dragg i aktern, så att jag inte skulle hamna på en båt, som låg åt lä.

010817 Långö - Rödön

Vid middagstiden hade jag fått upp alla draggar och linor. Jag gick till Bohus Malmön för att äta lunch i land. Där var allt stängt för säsongen, så det fick bil vita bönor och korv i stället. Jag tankade i Lysekil och hastade sedan hemåt.