Semester år 2000

Årets segling har varit bra, även om det regnat en hel del. Vädret i juli månad har visat sig bli sämre än under juni för en gångs skull. Det var därför kanske inte så fel med tidig semester. Här kommer lite utdrag ur loggboken dag för dag.

000619

Äntligen var vi på väg. Svag vind från nordväst, så vi fick gå med motor under den nya bron (se bilder) och ut ur Byfjorden. Vi hade inte brytt oss om att proviantera hemma, utan la i stället till i Henån för att fylla upp förråden med fasta och flytande varor. Det finns faktiskt System där. Efter dessa påfrestningar ankrade vi upp i viken på Hjältön, där vattnet höll hela 16,5 grader. Vi tog ett kvällsdopp och en promenad med hundarna. Det fanns kantareller redan, och vi bestämde oss för att plocka nästa dag.

000620

Vi fick faktiskt ihop lite kantareller på morgonen. Vi lättade ankar och konstaterade, att det var 30 grader varmt och ingen vind. Motor till Källviken, där vi lånade en boj för lunch och bad. Sedan seglade vi över Gullmarn och kunde åter igen bli överens om att Stångholmen utanför Lysekil är Bohusläns vackraste ö. Dörjen åkte i på Malmö drag, och vi fick till vår förvåning två fina makrillar, som vi lagade till i ankarviken på Långö.

000621

Vi vaknade i kvalmigt väder och motorerade in till Kungshamn. När vi just hade lagt till i den tomma hamnen bröt ett åskväder ut, och gatorna i Kungshamn tömdes på folk som genom ett trollslag. Efter att ha handlat lite mat fortsatte vi genom Sotenkanalen. Vid Ramsvik lånade vi en boj och hukade där för ett nytt åskväder. Samtidigt lagade vi lunch. Proceduren upprepades vid Knivö, där vi blev överfallna av ett nytt åskväder. Efter ett svep in till Bovallstrand lade vi till vid Kålö, där vi grillade och promenerade med hundarna.

000622

Segling till Hamburgsund. Lönen hade kommit, och vi funderade på att förstärka vinförrådet. På mobiltelefonen och samtal till Systemet i Grebbestad, vars existens vi var osäkra på. En glad expedit upplyste, att det låg alldeles nere vid hamnen och att det var öppet till kl 19.00. Full fart med segel och motor. Vi lyckades komma fram till Grebbestad redan kl 18.00. Det blåste rätt in i gästhamnen, så vi fortsatte över Tjurpannan, som verkligen visade sin vresigaste sida, till Trossö efter Havstenssund.

000623

Efter att ha tankat i Havstenssund gick vi till Resö. Där pågick stora förändringar av hamnen. Ett hus med service till båtfolket var under uppförande, hamnen hade utvidgats och konsumaffären var lika bra som vanligt. Vädret såg lurigt ut, så vi stannade kvar och firade midsommarafton i all stillhet i den lilla skyddade hamnen. Allt var lugnt där, eftersom det är ett typiskt familjeställe.

000624

God sydostlig vind. Vi seglade på genuan genom Bisserännan ut på Kosterfjorden. Allt gick som en dans. Vi tog en titt på playan i Kilesand och ankrade upp för lunch och bad utanför.  Därefter gick vi genom hamnen i Ekenäs till Kostersundet, där vi ankrade upp på vårt vanliga ställe. Vi tog en promenad på Nordkoster och köpte lite böcker.

000625

Regn på morgonen. Efter att promenerat lite på förmiddagen gick vi till Strömstad, där vi inhandlade två madrasser till kojerna. Nu hade vi sammanlagt 15 cm madrass i kojerna. En oerhörd lyx faktiskt. Mjukare än hemma. Eftersom vädret var visset, blev vi kvar i Strömstad över natten.

000626

Vi köpte en navigator i Kebalhamnen och monterade den. Den fungerade utmärkt. Vädret var fortfarande dåligt, så vi ägnade oss åt stadsliv hela dagen. Natten var mycket kall, men vi sov bra på våra tjocka madrasser. Underverket till navigator syns på bilden.

000627

Nordlig vind och kall morgon. Vi satte genuan och seglade för halv vind ut till Kostersundet. Enligt navigatorn var distansen 6,2 M. Vi tog en promenad och törnade in tidigt.

000628

Vi flyttade båten till Skaldjurskaféet vid Långegärde på Sydkoster. Där skulle bli muntrationer på kvällen, som vi tänkte delta i. Vi gick till fots till affären på Sydkoster, vilket är en anmärkningsvärd prestation. Ännu värre är det att gå tillbaka med välfyllda kassar. Byggnaden, där Skaldjurskafféet finns heter Sibirien.  På kvällen åt vi en originell biff där och lyssnade på en orkester, som spelade gamla poplåtar. Inte illa faktiskt.

000629

Fint väder. Efter att ha druckit kaffe hos en bekant till hustrun gick vi tillbaka till vår vanliga ankarplats i sundet och badade. Vädden blommade för fullt, som synes nedan.

000630

Morgondopp 15,9 grader i vattnet. Ostlig vind och isen var slut i kylboxen. Sådan kan inte anskaffas på Koster, så vi fick köra motor till Strömstad och inhandla sådan på Torskholmen. Sedan seglade vi tillbaka förföljda av ett åskväder, som gav hård vind. När vi närmade oss Koster gav åskvädret upp som vanligt och följde kusten vidare. På kvällen spelade hustrun och jag dragspel respektive gitarr, och hade verkligt roligt.

000701

Ny månad och dags för något nytt. Efter att ha konstaterat att Kosterdagen inte var något för oss, seglade vi söderut utomskärs ända till St Klövskär utanför Otterön.  Vi ankrade upp i den skyddade viken och tog en kvällspromenad bland öde sommarstugor. Vad fanns alla semesterfirare? Kanske tyckte de att vädret var för dåligt.

000702

Vidare söderut i nordvästlig vind. På Dannemark var en av kryssarklubbsbojarna ledig, och vi lade till för lunch. Plötsligt hörde jag sång och gitarrspel. Det var en av mina kollegor på jobbet, som hade lyckat ta sig upp från Göteborg med sin båt. Vidare mot Hunnebostrand fick hustrun en stor makrill på dörjen. Den räckte till middag för oss båda. Vid Tryggö hukade vi för ett åskväder.

Efter att ha bunkrat i Kungshamn ankrade vi på Långö för natten. Sen middag med makrill.

000703

Sydlig vind. Motor och storsegel till Gullholmen, där vi tog en promenad. Det är verkligen ett välskött och lite antiseptiskt fiskeläge. Sedan gick vi inomskärs till Smögholmarna vid Stigfjordens utlopp, där vi förtöjde bredvid några danskar.

000704

Vidare inomskärs till Skärhamn. Detta var semesterns varmaste dag. Gästhamnen där är numera mycket fin, och vi ville ta en titt på det nya akvarellmuseet. Hustrun gick in och tittade, medan jag tog mig en lur i gröngräset med hundarna.

Utanför Tjörn finns ett ställe, där man tvekar, om det verkligen går att ta sig igenom. Det kallas Jungfruhålet och är med på bild nedan.

Bad vid Hjärterö och natthamn på Utkäften söder om Marstrand. Det trodde vi åtminstone. Hustrun blev tvungen att åka hem några dagar från Marstrand med hundarna, och jag blev ensam i båten. I Marstrand såg jag en konstig farkost.

Vad skulle jag hitta på? Klockan var 22.00 och jag kom på idén att mörkernavigera till Björkö. Det var en enkel sak. Dels var det inte riktigt mörkt dels hade jag ju navigatorn. På Björkö blev jag störd av något djur som envisades med att promenera på däcket hela natten. Lite spöklikt faktiskt, för när jag tittade ut, såg jag ingenting, men när jag lagt mig, började trippandet på nytt.

000705

Jag startade tidigt och gick 27,5 M till Malö utanför Kungsbackafjorden. Under dagen höll jag till Hästholmen i närheten, och framåt kvällen gick jag in till Kungsbacka. Inseglingen var en thriller. Stenkistor på båda sidor om en muddrad ränna för att hålla dyn på plats. Upp för Kungsbackaån tills en motorvägsbro satte punkt för fortsatt färd. Jag hittade en hyfsad plats för båten och fortsatte under bron med jollen. Rodd i motström i tropisk värme med vass på båda strandbrinkarna. Till slut började jag undra om Kungsbacka försvunnit och lade till vid en bro för att gå upp och titta över vassen. Där låg staden en par kilometer bort. Efter att ha ätit gott i staden gick jag faktiskt på bio. Mina bekanta i Kungsbacka skulle ju inte komma hem förrän nästa kväll. Återfärden gick bättre. Dels var det svalare dels var det medström på ån.

000706

Det blev ett sent uppvaknande efter gårdagens strapatser. Jag badade i Kungsbackaån och satte igång att jobba med elsystemet på båten. Topplanternan och däcksbelysningen fungerade inte som vanligt. Det är helt enkelt ett elände med däckskontakter. Alla elledningar borde vara obrutna fram till förbrukaren, men då skulle det förståss inte gå att ta ner masten.  Kontakter och ledningar rengjordes med 5 56 och smärglades. Sedan satte jag tillbaks dem och fyllde kontakterna invändigt med silicon. Plötsligt fungerade allt. Frågan är bara hur länge. På kvällen kom mina bekanta och hämtade mig till en trevlig kväll i Kungsbackas villakvarter.

000707

Dagen inleddes med en segeltur med gårdagens värd. Vi gick ut i Kungsbackafjordens yttre delar, och där kan det verkligen gå sjö. Till slut blev sjögången så bedrövlig att vi vände och gick in till Gottskär för lunch. Det är ett trevligt ställe. Kanske man kan kalla det för Hallands Sandhamn. Hustrun till min gast kom och hämtade honom med bil, och jag blev ensam igen.

Jag tyckte det var lika bra att dra norrut igen, så jag satte iväg i hopp om att sjön hade gått ner. Det hade den inte. Jag fick kämpa mig ut ur fjorden på hård kryss, och sedan kunde jag sträcka utanför Onsalahalvön norrut. Det var tur att navigatorn höll reda på vart jag skulle, för jag hade fullt upp att segla i den grova sjön. Rätt som det var sprack styrpulpeten, och ratten blev helt lös på sin plywoodskiva. Som tur var hade jag några småtampar till hands, som jag kunde dra ihop pulpeten med och fortsätta. På rekordtid kom jag fram till Göteborgs södra skärgård och kunde ankra i en vik på Donsö helt slut.

000708

Sol och nordvästlig vind 7-10 m/s. Jag tog ett bad och satte sedan igång med att reparera styrpulpeten permanent med genomgående bultar. Efter 25 års användning hade den helt enkelt gått upp i limningen. När det var klart, motorerade jag till Öckerö, där jag intog en pizza och vandrade till konsumbutiken. Det senare kan inte rekommenderas, för det är ganska långt från hamnen. På väg mot Marstrand hittade jag ett nytt ställe vid Högö, där jag försökte ankra för natten. Trots min perfekta 15 kg dragg draggade jag något förtvivlat, och när jag fick upp draggen såg den ut som en stor gräsboll. Jag fick fly till Utkäften med gräsbollen hängande efter. Efter mycket pillande fick jag den ren och kunde gå till vila.

000709

På natten slog det om till sydväst och det blev ett evinnerligt gungande. Jag fick sätta iväg in till Marstrand genom Sillesundet och upptäckte att farleden var avspärrad på grund av kappseglingar. Efter en stund kunde jag passera, hissa segel och slöra iväg inomskärs till Lövön, där jag badade och lunchade. Det är en mycket fin ö med grunda vikar. När jag kom till bron vid Stenungsund försvann vinden och jag fick skrämma igång motorn. Sedan återstod ett antal tråkiga timmar i kraftig motström hemåt. Jag kom till hemmahamnen kl 19.15 efter 36 M gång från Utkäften.

000710

Hustrun, hundarna och jag gav oss ut på nytt. Vi hämtade sonen med fästmö i Eriksberg. Eftersom vinden var sydostlig kunde vi inte ligga på Hjältön utan vi fick gå till Kalvöbågen, där det finns en alldeles ny brygga. Regn hela dagen och kvällen. Sonen och hans fästmö fick verkligen testa, om det nyinköpta tältet höll tätt.

000711

Efter att ha köpt is och godis i Henån, gick vi till Hjältön. Det åskade och regnade på eftermiddagen, så vi hängav oss åt svampplockning iförda regnställ. Vi fick en hel hink kantareller, så kvällen gick åt till rensning av svamp.

000712

Vi vaknade i solsken och kunde torka alla fuktiga kläder. Vi badade och låg på playan i solen precis som man ska göra på semestern. På kvällen hade vi svampfest och spelade och sjöng. Det låg 12 båtar i viken, men ingen protesterade hörbart. Bilden föreställer ett magiskt träd mitt i trollskogen.

000713

Fortfarande fint väder. Vi badade och solade. Framåt middagen ville sonen och hans fästmö hem, så vi satte av dem i Eriksberg. Vinden hade ökat en hel del, så vi bestämde oss att gå hem. Det blev en mycket snabb slör på bara genuan hemåt. När vi kom fram till Rödon, kunde vi med navigatorns hjälp konstatera, att det var 12,5 M hem från Hjältön och inte 12 som vi alltid trott. Nu var båtsemestern slut, och vi skulle åka och hälsa på svärmor i Finspång, men det är en annan historia.

Waypoints från norr till söder. Nästan alla har jag passerat denna semester. Positionen, som inte kan garanteras, är den punkt, där jag passerad respektive fyr eller liknande.