Semester 1999

Semestern i år har varit bra, men den hade blivit perfekt vädermässigt, om vid hade skjutit fram den några veckor. Årets mål var som vanligt en agilitytävling för hundar. Denna gång var tävlingarna i Mellsomvik utanför Tönsberg, så någon sötvattenssegling blev inte aktuell. 403 M blev totaldistansen, d v s hälften av förra året segling på kanaler och insjöar. Det är egentligen inga avstånd på västkusten. Sträckan från Uddevalla till Strömstad är kortare än en översegling av Vänern på längden.

Utdrag ur loggboken:

990624

Äntligen iväg. Vi kastade loss från bryggan kl 09.30 efter ett evinnerligt stuvande. Båda hundarna var på plats på sittbrunnsdurken, och hustrun och jag drog en suck av lättnad, medan dieseln puttrade på utåt den nya bron, som stadens fäder döpt till Uddevallabron, trots att alla infödingarna i trakten kallar den Sunningebron. Det är ett majestätiskt byggnadsverk på båda sidor fjorden, och man får bara hoppas, att de båda delarna träffar varandra på mitten sedan.

Efter en och en halv timma kom vi fram till Orustmetropolen Henån, där man kan handla det mesta man behöver utan att behöva bära ihjäl sig. Invånarna där har anledning att vara stolta över sin by. Allt är mycket välordnat för besökande båtar med vatten, diesel, systembolag och affärer.

Nästa mål var naturligtvis Paradisviken Hjältön, där vi badade och lagade mat. Eftersom det brukar var vårt mål på helgerna, och därför inte dög på semestern, fortsatte vi till Småholmarna, som ligger precis där Nordströmmarna mynnar i Gullmaren. Där kan man förtöja vid berget, och öarna är ganska intressanta att promenera på. Bilden visar en trång passage alldeles före Småholmarna.

990625

Nordvästlig svag vind. Det fick bli motor norrut. Vid Stånge Huvud kom känslan av hav, och alla eventuella allergiska symtom försvann som vanligt. Vi kompletterade förråden i Kungshamn, och sedan gick vi norrut genom Sotenkanalen. Lunchen intogs på svaj vid Alvön, där förhoppningsfulla segelbåtsägare försökte förtöja vid berget med mer eller mindre lysande resultat. "Tänk vad de ska bli förvånade över allt gräset, när de tar upp sina draggar i morgon" sa jag till hustrun. Den, som ankrar där får inte upp en dragga utan en grön boll.

Vidare norrut i envisa regnskurar. Vi hade svårt att bestämma oss för någon bestämd natthamn i Fjällbackskärgården, så vi irrade omkring till långt ut på kvällen fast det var midsommarafton. Till slut förtöjde vi på Porsholmens södra sida vid en udde, som är det enda möjliga stället för en segelbåt. På det sättet fick vi fira midsommar ensamma vare sig vi ville det eller ej. Vi såg ett par med kanoter, som tältade inne på sältan, men de tycktes mest upptagna med att gräla med varandra.

990626

Vaknade i regn och svag nordostlig vind. Tuffade iväg förbi Grebbestad och Havstensund till Trossö, där en Kryssarklubbsboj var ledig. Lunchade, badade och tog en promenad med hundarna på stranden.

Nu kom det lite seglingsvind. Vi hissade och lyckades segla på en kryssbog ända till Kostersundet. Över kosterfjorden jagades vi av ett åskväder, som gav oss god vind, men det bröt inte ut i blixtar och regn, förrän vi kastat ankar i Kostersundet och satt på kaffepetter.

990627

Fint väder och långa promenader både på Nord- och Sydkoster. Detta var mycket uppskattat av hundarna. Jollen gjorde det möjligt att passera sundet på ett enkelt vis, och på eftermiddagen rodde vi bort till skaldjurskaféet vid Långagärde och intog en brakmiddag tillsammans med ett norskt par från Fredrikstad, som låg förtöjda där med sin motorbåt. Det norska inslaget på Koster var imponerande; säkert 90 % av alla båtar hade norsk flagg.

990628

Dåligt väder igen. Motorgång till Strömstad för att handla och tanka vatten (det senare är inte möjligt på Kosteröarna). Vi gick längst in i hamnen, och för en gång skull stannade vi där över natten, eftersom det regnade småspik.

990629

Handlade nya täcken till kojerna. Lite lyx får man unna sig. Båten har alltid fått hålla till godo med utrangerade sängkläder tidigare. Gick ut till vår vanliga ankarplats i Kostersundet. Eftersom det regnade och stod i satte vi upp sittbrunnskapellet och förvandlade sittbrunnen till duschrum. En campingdusch med 10 liter varmt vatten räcker långt.

990630

Himlen klarnade på eftermiddagen och vi gick förbi Ekenäs till bukten vid Kilesand och ankrade upp där som omväxling. Vi rodde i land och åt lunch på Kostergården. Under måltiden band vi hundarna i trädgården. Tyvärr råkade vi placera Sarah på ett rödmyrebo, och det tog flera dagar inom hon kom över den betan. På kvällen letade vi bryggplats i hamnen vid Vettnet. Ingen plats eftersom alla hade förtöjt längs bryggorna. En norsk ovana, som beror på att norrmän inte kan kasta dragg, enligt våra norska bekanta. Till slut fick vi återvända till vårt vanliga ställe i sundet.

Martorn eller Kostertistel. Lär bara finnas i Falsterbo och på Koster.

990701

Mulen morgon. Gick till Strömstad för att ta ombord dottern Eva, barnbarnet Karin och tävlingshunden Nina. Efter stuvning av barnvagnsunderdel på rufftaket och massor av baby tillbehör i förpiken drog vi oss ut till Karholmen för natten. Där fick vi ligga i ensamt majestät över natten. Vi förundrade oss hela tiden över hur lite svenska båtar det fanns ute. Förmodligen berodde det på det dåliga vädret.

990702

På med regnställ och tidigt iväg mot Norge. När vi kommit över säcken och passerade Herföl kom solen fram. Vi lade till vid Hankö, som är Norges Sandhamn, och besättningen tog en promenad med hundarna, medan jag förberedde för seglingen över Oslofjorden. När vi kom ut och tog kurs mot Vrengen visade det sig att det skulle bli lite för tufft med den höga sjön vi hade emot oss, så vi föll av mot Bolerne i stället. Det visade sig var ett lyckokast, och vi kunde med halv vind passera Oslofjorden och komma i lä om Bolerne, innan någon blev sjösjuk. När vi kom i skärgården, gick vi för motor rakt mot vinden söderut i den vackra inomskärsleden utanför Tjömme. Sent på kvällen lade vi till i Mellsomvik, och tog en promenad upp till lantbruksskolan, där hundtävlingarna skulle gå av stapeln.

990703

En vacker lördag med solsken och bad. Fin förtöjning längst ut på bryggan i Mellsomvik.

990704

Tävlingarna började. Eva kom på tionde plats. Våra norska bekanta hälsade på i båten.

990705

Eva kom på fjärde plats. Medan jag tog en tur till Tönsberg för att köpa is. Kostade 35 dyra norska kronor. Mulen eftermiddag, som vi tillbringade hos Jorun och Kjell ätandes våfflor.

990706

Fint väder och Eva fick stå överst på prispallen viftande med en svensk flagga. Begivenheten firade med grillparty på stranden med andra tävlingsdeltagare.

990707

Fint väder och tävlingsuppehåll. Hela familjen seglade till Tönsberg och turistade. Dyr is igen. Vi åt på MacDonalds, och det smakade som hemma, men miljöstuket, som dessa restauranger har i Sverige fattades. Allt var packat i plast. På kvällen blev vi bjudna på valgryta hos Jorun och Kjell.

990708

En varm dag. Eva kom på nittonde plats, och jag var ute och seglade med Owe Lundberg, som lämnat sig båt hemma och åkt bil till Norge. Ett hårt öde för honom. Bilden föreställer Vrengen mellan Tjömme och Nötteröy.

990709

Ännu en varm dag. Eva och Nina gjorde ett jättebra lopp, men kom "bara" på femte plats. Bild på Nina på A-hindret.

990710

Avskedets stund. Jorun och Kjell följde med i sin båt till Nötteröy, där vi gick vidare över Oslofjorden utan vind. När vi kom till Hankö var klockan 9 på kvällen, men vi lyckade fylla diesel innan macken stängde. Eva längtade hem, så vi fortsatte utanför alla öar ända till Strömstad, dit vi anlände halv två på natten. Först gick vi in i hamnen och tittade, men den liknade Dantes inferno med diskodunk och stroboskopljus. Till slut förtöjde vi längs den nya flytbryggan, som ligger nästan utanför hamnen. Där kunde man sova, eftersom bara enstaka fylleskrän störde friden.

990711

På morgonen kom Evas Bosse med bil, och besättningen decimerades till hustrun, de två akitorna och mig igen. Vi gick ut till Koster och ankrade utanför Brevik. Vi badade och vandrade på stranden.

990712

Värmen var nu så svår, att vi fick dra iväg söderut mot vinden för att få lite svalka. Vi förtöjde på Väderöarna och badade, men nu var temperaturen 31 grader i skuggan. Vi kunde inte ligga kvar i sundet på Väderöarna, utan fick fly in till Gluppö, där vi ankrade upp mitt i draget för att kunna stå ut. Mesta tiden den kvällen låg vi i vattnet.

Liten ö i gluppölagunen

990713

Full fart till Kungshamn för att köpa is. På kvällen kom vi till den till den överbefolkade gästhamnen i Lysekil för att träffa Siv och Bosse. Vi hade en glad afton i deras båt, Sivana II.

990714

Iväg mot Hjältön, där vi ankrade på vår vanliga plats bredvid några daskar, som bjöd på öl för att de fick låna jollen i fem minuter. Båten hette Milou och var från Helsingör. Vi plockade kantareller och badade.

990715

Vinden ökade, men som vanligt var det lä i Paradisviken. Vi plockade svamp och när vi var i båten kunde vi höra på alla sjöräddningsuppdrag via VHF:en.

990716

Vinden hade mojnat något, och vi seglade hem till hamnen vid Rödön. Semestern var slut efter över 400 M till sjöss. På bilden ligger Pia II på sin plats och tar igen sig.

Veckan därpå tog jag en tur till Skagen med en gammal kompis, men det är en annan historia. Nästa år är tävlingarna i Danmark. Jag undrar om vi kommer att segla dit. Den som lever får se.