Semester 1998

Semestern i år har varit bra på många sätt med över 800 M segling under fem veckor. Någon kanske invänder, att det varit de sämsta vädret i mannaminne, men det har gått att vänja sig vid regnet. Den första delen av semestern sötvattensseglade min fru Berit, min dotter Eva med fästman Bosse och jag tillsammans med våra fyra hundar till Gränna, där vi deltog (vissa av oss) i en agilitytävling för hundar under en hel vecka. För att komma dit, seglade vi till Göteborg och därefter upp för Göta Älv till Vänersborg. Sedan korsade vi Vänern och gick in i Göta Kanal vid Sjötorp. I Karlsborg lämnade vi kanalen för en lång etapp diagonalt över Vättern. Då befann vi oss ca 50 meter över havsytan. Vi hade passerat mer än 30 slussar för att komma dit. Efter en veckas tävlande kom min vän Uno med min bil och dottern, fästmannen och tre av hundarna åkte bil hem. Det tog dem tre timmar att komma hem, medan Berit, Uno och jag hade en veckas färd drygt för att nå hemmahamnen. När vi kommit hem och Berit börjat arbeta, gick jag till sjöss igen ensam. Jag styrde norrut längs utsidan av den bohuslänska skärgården mot Norge, där jag besökte våra vänner i Melsonvika utanför Tönsberg. Jag hade en vecka av härligt väder, och jag kunde bada i sjön varje morgon i saltvatten. Vattnet var varmt (19 grader C) för första gången i år och det fanns inte särskilt många maneter heller. Mycket bättre än i Vättern, där det bara var 10 grader C. Men på andra sidan kunde man dricka vatten direkt ur sjön där.

Några utdrag ur loggboken:

Logg 980711

Efter att ha lastat ombord hela besättningen och utrustning för fyra veckor kunde vi konstatera, att Pia II gick lite djupt i vattnet. I utrustningen ingick bland annat dragspel gitarr och tält för hundtävling. När vi kastat loss kl 16.00 började det regna, och vi tuffade ut ur Byfjorden för motor. Ute på Vrångelyckan hissade vi storen för att stötta upp den vidare färden söderut innanför Orust. På kvällskvisten kom vi fram till Stenungsund, där vi förtöjde i södra delen av gästhamnen.

Logg 980712

Uppehållsväder och mycket vind åt rätt håll på morgonen. Vi hissade genuan och slörade söderut över Älgöfjorden till Instö ränna, där vi förtöjde vid en boj för lunch. En kul grej var att strömmen där var så stark, att den drev båten mot vinden, så att det blåste in i ruffen under hela måltiden.

Den fortsatt färden genom Göteborgs skärgård gick som en dans, och eftersom det blåste småspik gick vi innanför Björkö. Inseglingen till hamnen i Göteborg var en thriller som vanligt med svallvågor, höghastighetsfärjor och andra muntrationer. När vi kommit in på älven, kunde vi konstatera att den stora staden inte vänder sin vackraste sida åt vattnet. Vi passerade ett antal mer eller mindre förfallna kajer och industriområden. Jag antar att politikerna inte brukar titta på sin stad från det hållet så ofta.

Vid Bohus fästning gick vi in i Nordre Älv och förtöjde vid första bron. Det var ett vackert ställe med fina promenadvägar, och vi grillade och hade en bra natthamn där.

Logg 980713

Motorgång uppför Göta Älv i spöregn. Man måste ha ett rikt inre liv, för att kunna stå ut med sträckan mellan Bohus och Lilla Edet. Rakt fram hela tiden och inte speciellt mycket att titta på. I Lilla Edet finns den första slussen, och besättningen fick något att göra. Sedan var det bara att tuta och köra i timmar genom ett något mera omväxlande landskap än tidigare, innan plötsligt slusstrappan i Trollhättan dyker upp. Det är en hel massa slussar höga som hus, och ur den sista blir man inte utsläppt, innan man betalat avgiften 525 kr (enkel resa). Trollhättan är mycket vackert från Älven.

I Brinkebergskulle slussade vi igen, och nu kände vi att vi började närma oss dagens mål, Vänersborg. Kl 21.00 lade vi till i den nya gästhamnen, som vänerborgarna till mångas förtret placerat i Vassbotten. Min gamle vän Uno, som bor där i staden, kom och hälsade på en stund. Innan jag somnade, kunde jag inte låta bli att fundera på att vi efter tre dagars färd bara var en halvtimmas bilresa hemifrån. Den vägen kör jag två gånger varje arbetsdag.

Logg 980714

Segling till Sikhall, där Uno har stuga. Vi lade till vid segelsällskapets brygga intill klubbhuset, där jag tillbringat så många helger under min uppväxt. Hos Uno fick vi duscha och ta igen oss ett tag. Vi hade tänkt gå vidare på kvällen, men stannade eftersom vinden var mitt emot. Det blev en gungig natt med mycket knarr i tamparna.

Logg 980715

Vind åt rätt håll men mycket. Hur mycket insåg vi inte förrän vi kommit så långt bort från den läande stranden att det inte var lönt att vända. Det var bara att kana med vågbergen och försöka styra någorlunda åt rätt håll. Pia II är slingrig som en orm på undanvind med sin långa köl. När vi hade nått bristningsgränsen för vår uthållighet, öppnade sig Ekens skärgård med sjölä och lummiga öar. Efter lunch plockade besättningen kantareller och bär. Iväg igen över Kinneviken, där vind och vågor slog nya rekord. Inseglingen till Mariestad vaktas av ett kummel, som ser ut som en segelbåt. I flera timmar trodde vi att det var en båt, vilket var ganska nervpirrande. Vid Torsö fanns en bro, som var en färja i sjökortet. Skulle vi komma under? Tack och lov var den 18 meter. Väl framme i Sjötorp kl 22.00 på kvällen, kunde vi konstatera, att allt var stängt, så det blev båtmat den kvällen också. 63 M segling på bara genuan på 10 timmar inklusive lunchuppehåll. 8 knop i snitt????

Logg 980716

Nästa dag var det hyfsat väder, och efter att ha betalat en kanalavgift på 1.600 kr tur och retur, satte vi iväg längs kanalen. När vi kom fram till Töreboda framåt eftermiddagen, hade vi fått ganska bra rutin på att slussa. I Töreboda var det underhållning vid gästhamnen av lokala förmågor, och vi marscherade upp till samhället, som är förvånansvärt stadsliknande och inmundigade varsin kebab. Det gäller att hålla sig till den lokala matkulturen.

Logg 980717

Nu var vi hyfsat utvilade, så vi kunde ge oss på en jättedistans. Vi hastade genom kanalens allra vackraste delar ut i Vättern. Dessförinnan hade vi lagt till i sjön Viken för ett bad i det 14-gradiga vattnet. Vi hade tänkt segla över till Omberg och sedan följa Vätterns östra sida ner till Gränna. Vinden dog utanför Karlsborg och vi fick dra igång dieseln. Tankmätaren var farligt nära reservmarkeringen redan då, men vi tuffade vidare med Gud i hågen hela kvällen. Till slut kom vi fram på de sista ångorna i tanken, och vi togs emot av familjen Lundberg från Södertälje, som också kommit med båt, och blev anvisade en perfekt förtöjningsplats.

Logg 980718-25

Ingen större sjöfart under dessa dagar utom två turer till Visingsö, men mycket hundtävlande och grillaftnar med gitarr och dragspel ihop med Lundbergs. Visingsö är vackert, se bilden. Gränna Båtklubb var synnerligen tillmötesgående, och vi fick låna deras stuga, när kvällarna blev för regniga. All heder åt en sådan båtklubb. Eva fick lydnadsdiplom med Nina och dottern Anne med fästman Lennart från Jönköping hälsade på flera gånger.

Logg 980726

Vid middagstiden kom Uno med vår bil, och Eva, Bosse och alla hundar utom Sarah åkte hem till Hässleröd. Berit, Uno och jag satte segel medan Sarah tittade på, och gick norrut i Vättern. När vi passerat Visingsös nordspets, som fortsätter ut i sjön en bra bit, kunde vi styra över mot den östra sidan. Det var frisk vind delvis, och ett antal åskväder låg på lur. Kl 20.30 kom vi fram till Karlsborg, och vi hittade ett bra ställe före bron att förtöja längs en träkaj, där vi grillade och umgicks med besättningen i en RJ 85:a.

Logg 980727

Kanalresa hela dagen. Vi passerade en hel del vackra ställen som detta hus med Kanadagäss på gräsmattan

Efter Forsvik följer ett speciellt naturskönt parti av kanalen, där man undrar hur kanalbåtarna kan ta sig fram.

På ett annat ställe kan man nästan plocka bär från båten. Bara man inte möter en kanalbåt.

På sjön Viken fick vi bogsera en båt, medan ägaren förtvivlat bytte rem mellan motorn och generatorn.

Till slut kom vi fram till Töreboda. Det var skönt att lägga till lite tidigt på eftermiddagen tyckte Sarah.

Logg 980728

Varm morgon. Kom i väg exakt när kanalen öppnade kl 09.00. Mycket slussning och regnväder på avstånd. Framme i Sjötorp lade vi till och handlade.

Vi hade inte mer än satt segel, innan regnet kom. Trots detta fortsatte vi oförtrutet över Mariestadsfjärden och Kinneviken till Läckö. Sent på kvällen gick Berit och jag upp och tittade på slottet i mörkret. Vi kunde konstatera att Magnus Gabriel de la Gardie spökade för fullt i ett av tornrummen.

Logg 980729

Bedrövligt väder. Regn och blåst och dåliga utsikter. Någonstans skulle vi ta vägen, så vi gick en kort bit till det osannolika fiskeläget Spiken i Ekens skärgård. Spiken ser ut som fiskelägena i Bohuslän, om man undantar vassen. Väl framme kunde vi konstatera, att där skulle bli underhållning. TV var där och skulle ha direktsänt sommarprogram med Bengt Alsterling. Även Elida fanns på plats. Vi deltog i muntrationerna med liv och lust, trots att det inte blev uppehållsväder förrän dagen därpå.

Logg 980730

Uppehåll och regnskurar på avstånd. Halv vind ut ur Ekens skärgård (bild nedan). På eftermiddagen kastade vi ankar i Sikhallsbukten efter en fin översegling. Unos moder väntade oss med löksoppa, tobak och pannkakor. All tobak var nämligen slut i affärerna längs vägen, eftersom priset skulle sänkas nästa dag och handlarna inte ville ligga med lager, som inköpts till det gamla priset. Natten tillbringades i Unos lillstuga.

Logg 980731

Väckning kl 04.00 med det glada tillropet, att båten hade draggat och stod på grund. Uno och jag rodde ut och konstaterade, att vi hade ett styvt jobb framför oss. Pia II hade grävt ner kölen i sanden ordentligt, och vinden låg på rätt in i viken. Först ut med ankaret mot vinden och 100 m lina, sedan starta motorn, hissa storseglet och hänga ut i vanten på läsidan. Vi vinschade, skotade och plågade motorn i två timmar, men båtstackaren gjorde bara några patetiska skutt framåt i sanden in på ännu grundare vatten. Goda råd var dyra. Jag rodde till segelsällskapets brygga och väckte en tysk familj kl 06.00 på morgonen. De ställde upp med sin stora motorseglare och startade genast en räddningsexpedition. När vi var 50 m från Pia II, märkte vi att hon hade fören åt norr i stället för som tidigare åt söder. Uno hade lyckats dra runt fören genom vindögat, och båten tuggade sig loss ur sanden bit för bit. Det var bara att skicka hem tyskarna med oförrättat ärende och på knagglig tyska försöka be om ursäkt för att jag väckt dem i onödan. Uno och jag ankrade i lä om Nybergs holme och rodde i land helt utmattade.

Uno och Berit seglade till Vänersborg, medan jag låg i ruffen och sov. Jag hade förtagit mig. I hamnkanalen i Vänersborg mötte Unos moder upp med wienerbröd, och det fick mig att vakna till liv igen. Vi satte av längs kanalen till Trollhättan efter att ha druckit kaffe, och på kvällskvisten förtöjde vi nedanför slussarna (se stående bild) vid Åkersvass (se liggande bild). Vi fick vänta vid klaffbron några timmar, medan den reparerades. Då fick vi reda på att den fjärrmanövrerades från Kungälv.

Logg 980801

Motorgånga längs älven. Det mest upphetsande var tilläggningen i Älvängen, där vi köpte nya påslakan hos Jysk Bäddlager. Framåt kvällen kom vi till Bohus, där vi fick en kalasplats längs in vid en gästbrygga. Grillafton vidtog i naturskön miljö. Vi träffade några äldre danskar, som alltid låg några nätter i Bohus varje år.

Logg 980802

Ut ur älven genom Göteborgs hamn, där vi lyckade tanka diesel vid en skvalpig pråm. Fin segling genom Göteborgs yttre skärgård och utanför Tjörn. Tyvärr hittade vi ingen bra naturhamn där, utan vi fick fortsätta till Pilgrimmen öster om Gullholmen. Det blev ganska sent, innan vi kunde lägga till.

Logg 980803

Nästa dag gick vi genom Ellösefjorden, Malö Strömmar och Koljöfjorden till Henån, dår sonen hämtade Uno med bil. Berit och jag fortsatte till Hjältön. Vi lade till i Paradisviken, gick iland och plockade kantareller. På kvällen blev det fest med grillat kött och stekta kantareller.

Logg 980804

Kuling och regn under natten, men som vanligt sov vi gott på Hjältön i ett fantastiskt vind- och sjölä. Framåt lunchtid klarnade det upp, och vi kunde bada och sola oss.

Logg 980805

Nästa dag var det fortfarande kuling, men nu skulle vi hem. Vi hissade genuan och forsade iväg hemåt. Vid Vindön skulle det köpas cigarretter, och Berit lyckades klämma tummen, när vi skulle lägga till i det hårda vädret. Man ska aldrig använda en tumme som fender för en femtons båt.

Logg 980808

Ett par dagar lyckades jag stå ut på land, innan jag gav mig i väg ensam norrut. Jag hade en veckas semester kvar, och jag längtade efter att få dra iväg igen. Efter att ha provianterat i Henån lagade jag lunch i Källviken. Det var lika vackert i Nordströmmarna som vanligt. På Gullmaren hissade jag fulla ställ och fick en fin segling förbi Stånge Huvud och Malmöns utsida till Långö utanför Fisketången. Där ankrade jag upp och satte mig att titta på regnet, som kastade sig över mig, så fort jag hade fått i draggen. Åsa Bodén på SMHI hotade med hård nordostlig vind under natten, men efter ett visst dividerande bestämde jag mig att ligga kvar. Det visade sig vara ett riktigt beslut, och jag kunde sova lugnt längst in i viken på svaj.

Logg 980809

Fortfarande nordost. Motor genom Sotenkanalen och Tärösund. Därefter fulla ställ på en kryssbog, som slutade utanför Kostersundet ett antal timmar senare. Ett par gånger fick jag fuska med motorn, eftersom jag gick inomskärs. Förtöjning på svaj i Kostersundets östra del.

Logg 980810

På morgonen rodde jag i land på Nordkoster och kunde konstatera, att det inte gick att uppbringa is någonstans på Koster. Jag provianterade lite med tanke på priserna i Norge, och seglade ut i lätt bris via Kävlingarna mot Torbjörnskär. Vid riksgränsen (gul boj) hissade jag den norska honnörsflaggan. Olsofjorden gick som en dans, och jag hade hela tiden kurs på Store Faerder, där jag slank in i den norska skärgården. Jag passerade Vraengen och kom in i Tönsbergsfjorden. Kl 18.30 var jag framme i Mellsonvika, där det fanns en gratis gästplats, som väntade på mig efter 32 M. Våra bekanta Kjeld och Jorunn blev överraskade av att se mig, men de ställde genast till fest. Det blev sent, så jag sov i deras gästrum i stället för att treva mig nerför berget till båten.

Logg 980811

Kalasväder på morgonen och 19 grader i vattnet. Efter att ha badat och solat en stund, tog jag en sväng in till Tönsberg och tankade diesel för 3,30 kr litern. På kvällen tog Kjeld och jag en segeltur. Han fick segla hela tiden som en födelsedagspresent, för det visade sig att han fyllde år. De lovade att snart hälsa på oss i Uddevalla.

Logg 980812

Gick via Store Faerder och Torbjörnskär till Kostersundet i svag vind. Perfekt väder. Med hjälp av segel och motor tog det mig 6 timmar. Jag badade och såg på TV på kvällen. Under natten kom ett våldsamt åskväder, som jag var uppe och tittade på. Det var en förstklassig underhållning med blixtar, som ljungade kors och tvärs.

Logg 980813

Nu skulle jag till Väderöarna. Vinden var skral, men med motor och segel stävade jag rakt söderut utanför allt. Jag kom inte iväg förrän kl 13.00 och jag hade svår motström, så jag kom inte fram till Strömsundet på Storön förrän kl 17.00. Loggen visade 24,5 M, medan en mätning på sjökortet gav 20 M. Nästan en timma extra gång på grund av strömmen.

Logg 980814

Seglade hemåt över Soten tidigt på morgonen. Vid Soteskär stack en säl upp sitt nyfikna huvud ett par meter från båten just som jag pratade med en kollega i Uddevalla i mobiltelefon. "En säl" skränade jag, så att Mats måtte trott att jag fått fnatt. Vid Buskären utanför Smögen lade jag till för lunch. Svag undanvind hemåt, och kl 21.30 kom jag fram till hemmahamnen efter att ha seglat 40 M.

Så var semestern slut, och jobbet väntade. Det återstår tack och lov en del fina sensommarhelger. Hustrun kallar det höst, men det tycker jag är ett fult ord.

Fortsättning följer nästa år!