Semester 1994

940711

Svag västlig vind. Kurs mot Hjältön, där vi lade till i ”vår” vik och köpte jordgubbar av infödingen Olsson för 22 kr per liter. Badade och trivdes i det fina vädret.

940712

Lite bättre sydväst men motorn fick ta oss till Stånge Huvud, där vi satte fulla ställ med lättvindsgenua till Brandskären. Vi lade till vid Annes sten, som fått sitt namn efter att dottern Anne trillade i sjön där ett par år tidigare. Skeppshunden Sarah simmade omkring i grundvattenbasängen och det märktes att hon har simhud mellan tårna som alla Akitor.

940713

Fint väder med sydostlig vind så vi beslutade att gå utomskärs till Hållö. Vi stannade till vid ett litet skär, där Sarah fick ta sig ett dopp med oss andra. Sedan gick vi in till Kungshamn för att handla och hamnade slutligen på Hållö för natten.

940714

Sydväst igen och slör norrut. På eftermiddagen kom vi fram till Gluppö, där det vimlade av båtar. På kvällen fick vi kontakt med kompisbåten Sivana II, så vi kunde träffas på Lilla Brattskär.

940715

Nattförtöjningen var inte den bästa, och vi vaknade med 10 sekundmeters vind i sidan. Vi fick släppa loss från berget, lägga oss i draggen och äta frukost på svaj. Därefter bar det av in till Grebbestad. Full fräs över Tjurpannan på eftermiddagen och vattentankning på Resö. Eftersom det var stadiga sydliga vindar, lade vi till för natten i den norra viken på Bissen, där det normalt är ganska riskabelt.

940716

Fin segling till ankarplatsen i Kostersundet.

940717

Vi sov länge, och när vi vaknade fick vi ta hand om en norsk båt, som kom draggande emot oss. Vi träffade en gammal bekant från Uddevalla, Gunnar Ljungberg, på land, och fortsatte sedan till Stora Tenholmen, där vi hittade en bra vik för nordlig vind.

940718

Vi lämnade kvar jollen för att markera vår plats och gick in till Nordkoster och handlade. Sedan återvände vi och tillbringade resten av dagen med att bada och grilla. Vi slog en signal till tullen för att höra om det fanns några införselbestämmelser för hundar till Norge. Det fanns det inte.

940719

I strålande sol satte vi kurs norrut mot Norge inomskärs. När kvällen kom hade vi hunnit ända till Andholmarne, som är en mycket väl skyddad naturhamn, som anlöpes genom ett smalt hål intill en bergvägg.

940720

Mot Fredrikstad nästa dag upptäckte vi hur stark strömmen från Glomma var. Vi körde och körde. Farten genom vattnet var god, men vi flyttade oss som en lus på en tjärad sticka över grund. Vi lade till i Gamlebyn och hade halv gas på motorn, när vi lade iland tamparna. När vi hade besiktigat staden kastade vi loss och for som skjutna ur en kanon ut ur fjorden ända till Strömtangen, där det finns en ö med en fin naturhamn.

940721

Vi vaknade tidigt med kraftig vind i sidan så vi fick lägga oss i draggen. I Kökösund frukosterade vi på norsk glass. Lunchen tog vi i den skyddade hamnen på Andholmarne. På kvällen var vi tillbaka i Sverige och åt födelsedagsmiddag på Seaside i Strömstad. För att få sova i lugn och ro gick vi ut till den lilla ön vid Karholmen och förtöjde för natten.

970722

Efter en expedition till Strömstad för att köpa födelsedagspresent till hustrun gick vi ut till Koster igen.

970723

Dagen tillbringades på Sydkoster med förtöjning på svaj vid Kilesand. På kvällen hade vi grillafton i Kostersundet, där vi träffade Evert Yngve från Uddevalla.

970724

Efter att ha fyllt förråden gick vi ut till Arholmen i Kosterskärgården.

970725

Nästa dag fick vi för oss att vi skulle titta på akvariet på Tjärnö. Först gick vi in till Karholmen igen, där vi stannade för bad. Efter att ha tankat i Strömstad gick vi inomskärsleden till Tjärnö.

970726

Besök på akvariet och efteråt badade vi på Saltö, dör det finns en utmärkt playa med fint vatten. Framåt kvällen korsade vi Kosterfjorden och hamnade på Tjälleskären, där vi hittade en övningsgranat, som vi rapporterade till kustbevakningen.

970727

Kustbevakningen kom och hämtade granaten, som var av Nato-typ, och vi seglade in till Kebalhamnen, där sonen hade ställt vår bil. Vi åkte hem med bilen och tog en paus i seglingen.

970802

Jag kom ensam med tåget till Strömstad, gick ombord och seglade båten till Trossö norr om Hafstensund. Där lade jag mig på svaj och avnjöt ett magnifikt åskväder under kvällen.

970803

Utmärkt väder på morgonen så jag styrde rakt ut till havs och var framme på Storön på Väderöarna vid middagstiden efter tre timmars härlig segling.

970804

Vid middagstiden satte jag iväg mot Fjällbacka för att fylla förråden. Sedan gick jag till Korsholmen för att bada. Jag låg där på svaj och lyssnade på radio och solade mig några timmar, innan det var dags att hämta hustrun, dottern och hunden i Fjällbacka kl 20.30. Natthamn hittade vi på Kålö utanför Bovall, som är ett av våra favoritställen.

940805

Nästa dag bar det iväg i fint väder till Långö utanför Fisketången. Där träffade vi en barnfamilj i en Vega, som vi hade trevligt tillsammans med.

940806

Seglade till Hjältön, där det var så torrt att vi inte hittade en enda kantarell. Det gick fint att sola och bada, så det gjorde vi hela eftermiddagen.

940807

Sista dagen på seglingen randades. Vi stävade hemåt i bleke. Vid Skäret lånade vi en boj och hälsade på våra gamla bekanta där. Vid femtiden lade vi till i hemmahamnen efter 300 M segling.