Semester 1993

Det var en segling på västkusten med hustrun, sonen Lars, dottern Eva och hunden Nina. Hunden Nina är en blandning mellan Berner Sennen och Golden Retriever.

Kännetecknande för semestern var att besättningen ombord skiftade hela tiden.

930621

Efter mycket packande och bärande kom vi iväg vid 16.30-tiden. Vinden hade givit upp för kvällen, så vi fick gå med motor till Hjältön, där vi kastade ankar i Paradisviken kl 19.00.

930622

Fint väder på morgonen, så vi tillbringade förmiddagen med att bada och sola. Efter middagen satte vi iväg ut genom Nordströmmarna och gick mot Näverkärr innanför Malmön. Först lade vi till vid kryssarklubbsbojen i Karlsvik, men det blev för ensamt i längden, så vi flyttade oss framåt kvällen till Sladholmen, där man kunde förtöja mot land. Vi kom sent till kojs den kvällen.

930623

Isen var slut i boxen, så vi började med att gå till Kungshamn för att bunkra. Vädret var uselt, men vi fortsatte ändå genom Sotenkanalen. Ett åskväder tvingade oss att lägga till vid Knivholmen utanför Hunnebo. När det värsta dragit över fortsatte vi till Hamburgsund, där vi förtöjde för natten. Hela kvällen stod regnet som spön i backen.

930624

Vi kom iväg norrut framåt middagen. Motvind som vanligt och regnskurar mötte oss. Vi fick en präktig skur på Musöfjorden och en på fjorden utanför Grebbestad. Blöta och frusna lyckades vi i alla fall att ta oss över Tjurpannan till Ullsholmen. Där fick vi vind i sidan och förtöjningen verkade allmänt osäker där. Vi fortsatte därför till Trossö och kastade ankar. Vi tog en riktig långpromenad på kvällen.

930625

Vi handlade som vanligt på Konsum på Resö. Därefter tog vi skuttet över Kosterfjorden till Kostersundet. Naturligtvis gick vi dit via Ekenäs, för att se om några bekanta båtar fanns där. Vi hade en fin kväll vid Vettnet, och vi satt på stranden och grillade flintastek.

930626

Vi låg för ankar i Kostersundet och badade i det kalla vattnet. Vädret var fint, men vi kunde inte ligga kvar, eftersom Lars skulle till Strömstad och hälsa på sin fästmö. Frampå eftermiddagen satte vi kosan till Strömstad och satte iland sonen. Eftersom klockan var mycket, stannade vi i Kebal över natten.

930627

Vaknade till regn. Alla tog tåget hem utom jag, som tog båten ut till Kostersundet och ankrade upp. Kvällen tillbringades med läsning och TV-tittande.

930628

Jag låg kvar hela dagen på ankarplatsen och tvättade både mig själv och mina kläder. Båten behövde också lite översyn, och jag hade full sysselsättning med detta hela dagen. Vädret var fint.

930629

På morgonen seglade jag in till Strömstad för att möta besättningen vid tåget. Lars blev kvar i Strömstad hos fästmön, och vi andra drog ut till Arholmen i kosterskärgården. Det är något visst med den ön, för det var ett av favoritställena för barnen, när de var små. De grunda spiltorna gjorde det lätt för dem att fånga krabbor och eremitkräftor. Jag tror att de hade namn på alla småkryp, som fanns att se på botten.

930630

Vi seglade till Kebal för att hämta Lars. Vi lade till på Karlholmen på ett egendomligt vis för att bada och sola. En lång lina iland till en sten mitt på stranden och dragg akterut, vilket är ett dumt sätt att förtöja, eftersom ankaret utsätts för alldeles för stora krafter. Det var lugnt på natten, så allt gick i alla fall bra.

930701

Handlade i Strömstad och gick ut till Koster sedan. Fullt med båtar överallt, så vi var tvungna att ankra i Kostersundet igen. Frisk vind.

930702

Det blåste upp mer och mer, så vi drog oss till Ekenäs, där vi hittade en plats. Vädret var fint, men vinden nådde kulingstyrka på eftermiddagen.

930703-04

Vi hade hamnat bredvid en motorbåt från Vänersborg med Gunnar och Agneta Johansson ombord. De bjöd på vin, och vi hade en trevlig samvaro med dem. På dagarna promenerade vi på Sydkoster.

930705

Vi vaknade med nordan rakt i akterna. Alla draggar började släppa, och vi fick gå i panik. När vi trasslat oss loss gick vi genom Ekenäshamnen och hissade segel utanför Kilesand. Kosterfjorden passerades snabbt och slör och vi kastade lunchkrok vid Bot. Vi sökte natthamn för ankar vid Trossö, men vinden ökade mer och mer under natten, så det blev en orolig natt. Efter mycket draggande och elände kunde vi gömma oss frampå morgonkulan, när det ljusnade, bakom Hafsten.

930706

Vi badade i viken vid Hafsten, där det finns en riktig playa. Tjurpannan var inte nådig, men vi lyckades ta oss över utan större problem. Vi lade till i Grebbestad och fyllde på förråden, innan vi gick ut till Stora Klövskär, där vi fick en fin förtöjning.

930707

Vi låg kvar på Stora Klövskär, eftersom kulingen tjöt i riggen och det gick grov sjö utanför den skyddade lagunen, där vi fanns. Vi fick kontakt med Sivana II via VHF. De låg på Anholt, och de beräknade att de skulle vara i Bohuslän om ett par dagar.

930708

Efter lunch seglade vi in till Grebbestad, och hustrun och barnen tog bussen hem. Själv fortsatte jag söderut till Väddökilen, där jag förtöjde i kryssarklubbsbojen.  Jag lagade mat och hade en mysig kväll i fotogenlampans sken.

930709

Kryssade till Gluppö efter att ha tagit en tur in till Fjällbacka. Det var kallt och blåsigt, så jag fick tillbringa kvällen i ruffen.

930710

Vid 11-tiden gick jag in till Fjällbacka och hämtade min kompis Uno, som kommit med bil. Vi handlade lite och seglade på en sträckbog ut till Väderöarna. Vi lade till i Strömsundet och promenerade på Storön.

930711

Vi slörade utomskärs till Otterön, där vi lade till mitt på ön för lunch. Sedan tog vi en sväng in till Grebbestad. Framåt kvällen gick vi söderut och lade till på Hamnholmen, där vi fick en rejäl kuling över oss på efternatten.

930712

Framåt middagen hade det mojnat något, och vi kunde gå utanför Hamburgön till Bovallstand. Det regnade nästan hela tiden. Efter vissa inköp i Bovall fortsatte vi genom Tärösund och förtöjde på Alvön. Vi hade vind i sidan hela natten och draggfästet var osäkert, som det alltid är där.

930713

Vi seglade till Kostersundet på 5 och en halv timma. Efter att ha handlat i affären på Nordkoster gick vi till Arholmen och förtöjde för natt på öns utsida. Där kunde vi sitta och se solen gå ner i havet utan några öar utanför oss. Vädret var perfekt och sjön låg blank hela natten.

930714

Bad och tvagning i sjön. Vädret var fortfarande fint, och vi gick till Västra bryggan. Sedan fick vi en sträckbog ända till Trossö, där vi förtöjde för lunch. Vinden dog ut framåt kvällen och vi körde omkring med motor i fjällbackaskärgården, när Sivana II ropade upp oss på VHF:n och övertalade oss att gå med till Väderöarna, där vi hade ett rejält kalas tillsammans med Bosse och Siv i Strömsundet.

930715

Inga cigarretter kvar och Uno skulle hem. Jag gick in till Fjällbacka och lämnade Uno. I stället klev hustrun och barnen ombord. Vi gick tillbaka till Strömsundet och hade en trevlig kväll ombord på Sivana II.

930716

Vädret var fint, och vi låg kvar och badade hela dagen i det kristallklara vattnet. Rolf Uppström kom med sin jättebåt på kvällen, och vi hade grillparty på berget på kvällen. Därefter fortsatte festen i Pia II till kl 02.00 på morgonen.

930717

Seglade till Sotenkanalen. Därefter gick vi för motor och storsegel till Hjältön. Hustrun och Eva plockade kantareller, som vi åt upp. Mätta och glada gick vi tidigt till kojs.

930718

Sista etappen hem avverkades på morgonen. När vi kommit i land fick jag ta bussen till Fjällbacka och hämta bilen, som stod där. Så var semestern över.