Semester 1992

Det var året, när hela familjen utom dottern Anne seglade söderut längs västkusten och genom Smålandsfarvanden till Tyskland. Det kanske är det största äventyr till sjöss vi har upplevt, hittills.

920615

Vi lämnande Uddevalla på förmiddagen och gick innanför Orust söderut i ganska hårt väder. Tidvis blåste det 15 sekundmeter från sydväst, och när vi kom till Stenungsund passade vi på att lägga till där och inhandla några nya flytvästar till barnen. Vid 5-tiden fortsatte vi mot Marstrand. Hakefjorden var lömsk och vi fick smyga oss upp under Lökholmen och senare Älgön för att få lite lä. Till slut kunde vi lägga till i Marstrand hungriga och trötta vid 9-tiden, efter att ha kommit in via Instö ränna. Vi åt flintastek med potatissallad, och sedan stupade alla till kojs, eftersom vi varit igång sedan kl 5 på morgonen den dagen.

920616

Nordvästlig vind gjorde att vi kunde segla söderut genom Göteborgs skärgård på förmiddagen. Vi hade tänkt ta natthamn på Kungsön, men när vi varit där ett tag bestämde vis oss för att fortsätta längre söderut. Kl 9 på kvällen hade vi hunnit fram till Onsalahalvöns sydspets, där vi började leta natthamn. Det var långgrunt överallt, så vi fick nöja oss med att ankra upp i en vik med gott skydd för nordvästen.

920617

Väderlekstjänsten hade varnat för ökande vind från sydväst, så vi gick tidigt. Vi passerade öarna utanför Ringhals, som doftade pors långt ut i havet. I soligt väder med halv vind och jobbig dyning fortsatte vi till Varberg, där vi lade till i gästhamnen. Vi promenerade och handlade i staden, och på kvällen tog vi en promenad till fästningen. På kvällen blåste det i ordentligt, och jag fick hjälpa till hos en båtgranne, som inte kunde få igång sin maskin.

920618

Avgång vid middagstid. Gungig segling i två timmar och sedan tog vi en paus i Glommens fiskeläge. Sedan fortsatte vi till Falkenberg, där vi tog en promenad längs den södra sidan av Ätran in till centrum. Vi fick se en massa sällsynta träd och stora rhododendronbuskar. Något för en skogsmulle, sa hustrun. Vi gick tillbaka till båten på andra sidan ån, efter att ha utforskat stadens centrum. På kvällen spelade vi kort och ringde våra seglarkompisar i Säckebäck.

920619

Nästa dag hade vi fyra timmars hård segling över Laholmsbukten till Torekov, där vi styrde innanför Hallands Väderö och seglade in i hamnen på storen med en väldig fart utan att veta hur det såg ut. Vi fick ner seglet och lade till utan problem, men det var mer tur än skicklighet. Det första vi gjorde var att ta en drink på strandhotellet, som hade uteservering. Det kändes mycket kontinentalt. På Hallands Väderö lär det på västsidan av ön finns en sälkoloni. Vi vandrade omkring i det mysiga samhället hela kvällen och kände verkligen midsommarstämning.

920620

Nu var det dags för skuttet över till Danmark. Solen lyste och vi seglade makligt över till Hornbeck på ett par timmar. Vi badade och solade på stranden. Mat fick vi i Havnekiosken. Rödspotta med remolade. Vi skickade vykort och betedde oss, som man väntar sig av turister.

920621

När vi vaknade blåste det kuling, och vi beslutade stanna kvar i Hornbaek. Det gick ingen nöd på oss, eftersom vi låg skyddade i hamnen, men sanden på den närliggande stranden yrde över hela hamnen och mycket av den landade på vårt däck. Det var som en sandstorm i öknen. Sanden tog sig in överallt. Flera år senare kunde vi hitta sand från Hornbaek på de egendomliga ställen i båten.

920622

Nästa dag blåste det oförtrutet, och vi började tröttna på hamnen. Därför tog vi tåget till Helsingör och besökte Öresundsakvariet. Sedan tog vi tåget tillbaka från Marienlyst. När vi kom fram hade det mojnat så mycket att vi kunde segla söderut till Vedbaek på ca 4 timmar.

920623

Nu var det St Hans, en stor dag i Danmark. Vi badade och tog det lugn på förmiddagen, och sedan satte vi av mot Kongens by. Vi förtöjde i Nyhavn och gick en promenad på Ströget. På nätet kan man läsa följande om Nyhavn: ”Nyhavn er 400 m lang, 25 m bred og 3 m dyb”. Framåt kvällen tyckte vi att det blev väl livligt i hamnen, så vi kastade loss och styrde mot Kastrup, där vi ankrade upp bland massor av andra båtar. På stranden och på flottar i vattnet brann midsommareldar och i land var det danstillställning och full fart. Var och varannan minut gick ett plan in för landning på Kastup, så det var kort sagt ett herrans liv.

920624

Nu var det dags för att turista igen. Vi tog bussen till Zoologiske Have och ungarna fick en högtidsstund. Sedan beställde vi sjökort för den fortsatta färden i en affär i Kastrup.

920625

Vi hämtade sjökorten för den fortsatta färden. Det blev inte billigt, eftersom det behövdes ett stort antal serier av båtsportskort. Sedan seglade vi ut på Köge bukt, som verkade oändligt stor. Till slut kom vi fram till Rödvig i Faxe bukt.

920626

Vi seglade mellan Själland och Mön till Vordingborg, som ligger där Smålandsfarvanden börjar. Där var det fullt i hamnen, så vi fick fortsätta till Femö.

Följande visdomsord har sagts om Femö: ”Femø ligger i Smålandsfarvandet mellem Sjælland og Lolland-Falster, skilt fra Fejø ved Femø Sund. Øen er 1138 ha stor. De fleste forbinder Femø med kvindeølejr og jazzfestival, og det med god grund. Men øen er også velbesøgt af sejlerfolket, der benytter den lille havn på øens vestside. Havnen har moderne toilet- og badefaciliteter. Der er telebus, turistinformation samt kiosk og en købmand. Fra havnen udgår veje til øens to byer, Nørreby og Sønderby, der begge er præget af smukke, gamle bygninger og et sandt virvar af små veje og stier”.

920627

På morgonen badade vi i ett härligt vatten, och framåt dagen fortsatte vi in i sundet mellan Lolland och Falster förbi Nyköbing till Nystedt, där vi tog en promenad i den gamla staden.

920628

Nästa dag seglade vidare till Rödby på Lolland.

920629

Nu var det dags för skuttet över Femer Baelt till Heiligenhafen via Insel Fermarn. Resan över tog ungefär fem timmar.

920630

Heiligenhafen var den största fritidsbåtshamn vi någonsin sett. Ungarna ville klarera in och få en stämpel i sina pass, men det var inte lätt att ordna. På tullkontoret var man inte van vid att svenskar kom och anmälde sin ankomst. Till slut fick ungarna sina stämplar och allt var frid och fröjd. Vi åkte buss till Fermarn för att ta ut pengar på VISA-kortet vid färjeterminalen. Det gick inte i Heiligenhafen på en helgdag. Våra grannar i hamnen var ett mycket trevligt par från Bremen, som bodde i sin båt över helgen utan att kasta loss förtöjningarna. Till vår förvåning visade det sig vara vanligt att tyska båtägare gjorde så.

920701

Sista etappen till Kiel såg inte så lång ut, men vi var tvungna att gå en massa sjömil rakt ut till havs för att komma runt ett militärområde, där fritidsbåtar var förbjudna. Det förbjudna området markerades med bojar. När vi kom in i Kieler Förde passade vi på att göra ett strandhugg i Laboe. Inne i fjorden hittade vi en hamn för nöjesbåtar, som hette Wik. Den låg alldeles i närheten av akvariet. Vi fotvandrade in till Kiels centrum och tittade på staden.

920702

Vi låg kvar i Wik och roade oss med att gå på akvariet och titta på sälar och andra vattendjur. På kvällen kontaktade vi Edda och Rolf, som hustrun hade bott hos på somrarna, när hon var 16 år.

920703

Edda och Rolf kom och hämtade oss med sina två taxibilar och körde runt oss i Kiel till alla sevärdheter. Vi blev bjudna hem till dem på kvällen. Vi kom överens om att flytta båten till Laboe, eftersom det var närmare deras hem. På kvällen blev vi hämtade och hemma hos Ebba och Rolf blev vi bjudna på alla möjliga nordtyska specialiteter. Långt fram på natten körde de hem oss till båten.

920704
Tidigt på morgonen innan den lede fått på sig skorna lämnade vi hamnen i Laboe och seglade längs kusten åt nordväst. Framåt middagen kom vi fram till Sönderborg efter en stampig segling i motsjö under många timmar. På vägen passerade vi den tyska olympiahamnen och en sandstrand, där det låg en stor segelbåt, som hade drivit i land och fastnat hopplöst i sanden. Den stod med masten rakt upp, trots att det bara var en halvmeter vatten på det stället. På eftermiddagen gick vi innanför Als till Aabenraa.

920705
På morgonen blåste det kuling, och vi fick vänta ända till kl 16.00, innan vi kunde ge oss iväg. Vi följde den jylländska kusten norrut och kom fram till Middelfart kl 22.00.

920706
Vi tog en titt på Fredericia och Apelö. Till slut hamnade vi Korshamn på norra Fyn, som är det som mest liknar en naturhamn i de danska vattnen. Där träffade vi Siv och Bosse från Säckebäck, och vi hade en trevlig kväll tillsammans med våra gamla seglarvänner.

920707
Konvojseglingen med Sivana II längs Fyns kust förde oss till Kerteminde på öns ostsida. Där stannade vi över natten.

920708
Vi gick tillbaka till Korshamn, och efter en paus där seglade vi rakt norrut till Samsö. Efter diverse badaktiviteter fortsatte vi norrut till Ebeltoft. Vi kom fram sent på kvällen till, hamnen som ligger längst in i en fjord.

920709
Nästa dag skulle vi segla till Anholt, men vinden svek oss, när vi lämnat kusten vid Grenå. I stället satte vi kurs mot Hals på andra sidan Ålborg bukt. Det var en evighetssegling, och på kvällen i mörker seglade vi in mellan några prickar. När vi kom in i viken visade det sig att vi var i Als i stället för Hals. Eftersom vi avverkat 61 M den dagen stannade vi kvar där vi var.

920710
Kl 08.00 på morgonen gick vi mot Läsö i mulet väder och åskvärme. Vi jagades av åskmoln hela tiden, och efter 51 M segling kunde vi lägga till kl 16.00 på Läsö i solsken. Vi tog en härlig simtur i det kristallklara vattnet. På kvällen kom regnet ikapp oss.

920711
På förmiddagen gick vi mot Sverige i svag vind och dyning. Vi var ganska möra, när vi kom in vid Vinga vid 17-tiden. Vi fortsatte inomskärs till Klåverön i Stigfjorden, där vi lade till kl 21.00. Den svenska skärgården föreföll som ett paradis efter lång tid på öppet vatten.

920712
Hemåt innanför Orust. Vi lade till i hemmahamnen kl 18.00 efter en semestersegling på 906 M (ca 167 landmil).