Semester år 1991

910617

Gick till Hjältön kl 16.30 i 12 meters sydvästlig vind. Sol på kvällen. Spelade "Trivve".

910618

Avgick från Hjältön med segel och mötte Venture, som var på väg hem, vid Lökskären. Vi gick in till Smögen, där vi promenerade i regn. Sedan motorerade vi till Alvön, där vi ankrade i gräset med två draggar.

910619

Vaknade i kuling med vind för om tvärs, som frestade hårt på draggarna. Vi fick gå till Hunnebostrand och lägga oss längs kajen. Vi köpte stövlar och lyssnade på gospelsgruppen Con Amor, som konserterade på bryggan.

910620

Gick till Fjällbacka via Hamburgsund i regn. Efter lite handlande gick vi ut till Gluppö och duschade med campingduschen. På kvällen tog vi en liten promenad på ön och tittade på en labyrint, som fanns där.

910621

Kuling och regn på midsommarafton. Frampå eftermiddagen kom solen fram och vi åt flintastek på land, men det var fortfarande svinkallt. Därför stannade vi på Gluppö en natt till.

910622

Eftersom det fortfarande var kallt, seglade vi till Tanumstrand och varmbadade hela familjen för 260 kr. Vi sökte vara bekanta i Sivana II på radion, men vi fick inte något svar. Framåt eftermiddagen seglade vi till Trossö, där vi förtöjde på svaj.

910623

Nästa dag gick vi in till Havstenssund och inhandlade bland annat en hylla av teak till kikaren. Vi promenerade ett tag på land och ringde några telefonsamtal. Sedan slörade vi uppåt Koster i god vind för fulla ställ. Loggen visade upp till 6,5 knop. Innan vi hunnit in till Ekenäs hade emellertid regnet hunnit upp oss.

910624

Eftersom tillfälle gavs försökte vi ladda belysningsbatteriet med landström. Det gick dåligt, eftersom batteriet tydligen var för gammalt. Vi städade upp i båten, och på eftermiddagen gick vi till Nordkoster och provianterade. Natthamn hittade vi på Arholmen i kosterskärgården. Äntligen fick vi kontakt med Sivana II, som anslöt på kvällen med oxfilé och bearnaisesås.

910625

Kallt men soligt. 12 m/sek SV. Gick till Strömstad och inhandlade ett nytt batteri och en bäddmadrass till hustrum. Under tiden gick Sivana till Otterstenarna i kosterskärgården. Vi anslöt dit kl 19.30. Inseglingen dit var lurig, och det förtjänar noteras, att man ska gå in i den kanal, som ligger i mitten. Blåsig natt med regn.

910626

Regn och bleke hela förmiddagen, så vi beslutade oss för att stanna kvar. På eftermiddagen lättade regnet, och vi kunde utforska ön från jolllen.

910627

Seglade till Strömstad i strålande sol. Vi bunkrade och ekiperade oss, och därefter gick vi ut till Andholmen, där vi grillade flintastek med Sivanas besättning på kvällen.

910628

Vackert väder. Avgång mot Tönsberg. Vi stannade i naturhamnen utanför Strömtangen och drack kaffe. Sivana fick motorfel, så vi bogserade dem från Fulehuk till Tönsberg över hela Oslofjorden. Brovakten öppnade för oss, trots att klockan var över 20.00. Hamnlivet i Tönsberg var intensivt på samma sätt som på Smögen.

910629

Sonen Lars och jag reparerade Sivanas elanslutningar med hjälp av en tjänstvillig brandman, som hade en gasoldriven lödkolv. Hustrun och dottern Eva städade alla utrymmen i vår båt och var dessutom iland och tvättade kläder för 200 kr. På kvällen samlades all i vår båt för kvällsmat. Jag hade dessförinnan hunnit köpa en ny lampa till H-båtens tak. Vi tog en kvällspromenad upp till tornet i Tönsberg och hamnade mitt i Kristinaspelet, som var mycket intressant och underhållande. Vi gick hem genom gamla stan och gick till kojs i lugnt väder. Hela dagen hade det blåst 15 m/sek SV.

910630

På morgonen gick vi till Tallakshamn, som är en vacker naturhamn i yttre Tönsbergsfjorden, ca 13 M ut. Vi åt lunch där på svaj. Därefter skulle vi runda Tönsbergs Tönne, vilket nästa alltid är ett äventyr. Dyning, ström och hård vind. Vi hade revad stor och motor på full gas, men det var knappt vi kunde ta oss runt. För Sivana var det ännu värre med sin svaga inombordare. Vi tog oss fram till Kjerlingsund, som hustrun tyckte var ett hemskt ställe. Därför fortsatte vi in i Sandefjorden till en camping och badplats, som heter Granholmen, där vi kunde sova gott.

910701

Vi tog adjö av Sivana, som måste gå söderut. Själva gick vi in till Sandefjord och gick på valfångstmuséet. Därefter satte vi i oss en dyr festmåltid på en pub i staden. Efter att inköpt jordgubbar och grädde seglade vi ut på fjorden till en ö, som liknade Hjältön i Koljefjorden hemma. Den hette Bueröarna, och där fanns till och med en glasskiosk. Vi hittade en fin natthamn på nordsidan.

910702

På morgonen var det stiltje och lite dimma. Vi gick för motor till Tönsbergs Tönne, som inte stod att känna igen. Spegelblankt vatten och ingen ström. Vi dörjade hela vägen fram till Tallakshamn. När vi lagt till där klarnade det upp och Sommaren med stort S kom plötsligt. Hustrun tog sitt första dopp för året. Vi grillade på stranden och slöade hela eftermiddagen. Framåt kvällen satte vi segel och gick in till Tönsberg. Väl framme åt vi jättepizzor på en krog där. Det var en säregen upplevelse. Panpizzor, som räckte till en hel familj, och vi beställde en var.

910703

Avgång vid middagstiden. Bron var stängd så vi fick gå runt Nörreröy och sedan över oslofjorden till Misingarna. Efter ett strandhugg i Hankö fortsatte vi ända till Flatskärens naurhamn, där vi grillade flintastek och badade. Vattentemperaturen var 20 grader.

910704

Mot Sverige i strålande sol och bleke via Tistler till Koster. Vi handlade på Koster och gick ut till Arholmen.

910705

Vi låg kvar och badade hela dagen. Strålande sol och varmt i vattnet. Trots att vi var försiktiga brände vi upp oss rejält.

910706

Vaknade till brännande sol och var tvungna att sätta upp ett solsegel till skydd. Frampå dagen gick vi till Nordkoster för att bunkra vatten och handla. Sedan lade vi oss på svaj i Kilesandsviken för att bada. Därefter fortsatte vi över Kosterfjorden till Trossö, där vi lade till för att äta, men ingen var hungrig på grund av värmen, så vi gick in till Havstenssund för att ringa hem till Anne och farmor. Vi tänkte lägga oss vi Ullsholmen, men där fanns ingen plats, så vi fick fortsätta till St Kövskär utanför Otterön.

910707

Tidigt på morgonen gick vi ut till Väderöarna på en och en halv timma. Vi solade och simmade hela dagen, och vi hade en skön kväll där ute.

910708

På morgonen var värmen i Strömsundet olidlig. 33 grader i skuggan. Vi fick fly in till Fjällbacka, där vi bunkrade och tankade. Sedan drog vi iväg till första bästa badvik. På eftermiddagen gick vi genom Hamburgsunds kanal till Inre Huö, där vi badade igen.

910709

Gick ut runt Yttre Huö till Hunebo. Efter att ha handlat gick vi ut till Buskären och badade. Eftersom sjön gick in genom sundet fortsatte vi till Hållö, där vi fick en perfekt plats längs inne i kanalen vi den gröna bron. På kvällen blåste det upp och vi gick en kuling promenad på ön och tittade på kaprifolen, som blommade för fullt.

910710

Nästa dag var vi inblåsta. Det skummade i hela kanalen, och båtar, som låg åt fel håll fick ösa skum ur sittbrunnarna. Vi utforskade hela ön och tittade på en insjö med näckrosor. Vi hade jättevågor åt alla håll och vinden nådde 20 meter i sekunden.

910711

Nästa dag var det lugnt igen, så vi gick in till Kungshamn och handlade. Sedan gick vi utomskärs, eftersom inomskärslederna var fulla med båtar. Till slut kom vi till Brandskären, där vi lade till på fel sida, eftersom vi hade hört att det skulle blåsa upp från sydost.

910712

Nästa morgon blev minst sagt livlig. Båtarna på motsatt sida draggade, och en dansk båt fick draglinan i propellern, när de skulle gå. Jag fick dyka ner och skära loss den, och det visade sig att propelleraxeln hade krökts upp mot skrovet. Den fick bogseras till Lysekil för reparation. Framåt eftermiddagen gick vi också till Lysekil, där vi fick ett våldsamt åskväder över oss. När det dragit över gick vi via Nordströmmarna till Hjältön, där vi plockade kantareller och hade fest med sång och spel på kvällen.